Home » Alfa Romeo , FCA

Plug-in hybride Alfa Romeo’s in 2020?

25 november 2018 13:59 44 reacties

In de FCA-fabriek te Cassino (provincie Frosinone) heeft men een aantal vruchtbare jaren achter de rug, maar ook hier is inmiddels de vaart er aardig uit aan het raken. De orders van de Giulietta lopen steeds meer terug en ook de sportieve sedan Giulia is minder in trek. Dit is een van de redenen dat zelfs deze fabriek af en toe de productiekraan bijna geheel dicht moet draaien. Ook hier in de regio Lazio zal men voelen dat de kerstvakantie iets te lang zal duren. Van 21 tot 2 januari om precies te zijn.

Aanstaande donderdag is er een belangrijke ontmoeting tussen bonden en producent en behalve een concrete invulling voor Melfi, Pomigliano d’Arco en Mirafiori, rekent eigenlijk ook het personeel van Cassino op een eerste aankondiging. In 2019 zal nog een moeizaam jaar worden voor deze productielocatie. Twee nieuwe modellen (GTV?) waarvan één een hybride is, moeten tenslotte vanaf 2020 in productie worden genomen. Of we eind deze week ook al mogen weten om welke modellen het precies gaat, valt nog te bezien.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

44 reacties »

  • Lusso schrijft:

    Het duurt allemaal veel te lang om een vuist te kunnen maken in de markt…

  • Hilbert schrijft:

    Zijn net ambtenaren. traag traag traag

  • Squadra schrijft:

    Heeft niks te maken met het commentaar hierboven! dat zijn wensen van mensen maar totaal geen feiten! Het heeft alles wel te maken met WLTP heel veel fabrikanten stellen momenteel modellen uit omdat ze nog niet weten wat de markt gaat doen. In de komende 2 jaar krijgen we 3 keer een meting omtrent uitstoot dit heeft zeer grote invloed in de autobranche. Voorbeeld van een merk die het verkeerd inschatten! de Bentley CEO vertelde en heeft toegeven dat ze afgelopen jaar 80 miljoen euro verlies hebben geleden waarom vraag je je af?

    Onder andere door de Bentayga deze is er ook als zeer fijne diesel volgens de test de fijnste motor voor deze auto maar Bentley heeft hem keihard kunnen schrappen ivm WLTP nu komt er in 2020 een Hybride Bentayga om het gat dat is ontstaan op te vullen dit bracht in korte tijd zeer veel kosten met zich mee. Ook vertelde hij dat ze de ontwikkeling van de nieuwe Continental GT tijdens de ontwikkeling hebben moeten aanpassen dit was zeer kostbaar! Ook vertelde hij dat ze van geluk mogen spreken dat ze gebruiken konden maken van het Porsche Panamera onderstel. Anders had Bentley echt een serieus financieel probleem gehad.

    Ik begrijp FIAT wel die zijn aan het investeren waar het nu zin heeft en waar je nu goed geld kan verdienen. Het is slim om nu even te wachten wat de markt gaat doen je kan een model ontwikkeling a 1 miljard euro maar die kan overmorgen totaal overbodig zijn. FIAT heeft hybride en waterstof techniek allang in huis maar momenteel zijn de kosten baten daarvoor nog niet goed!

    Als de markt wat rustige wordt zal er keihard worden getrokken aan FIAT Maserati Ferrari en Alfa Romeo! met de juiste producten in de juiste markt.

    Ciao

    Squadra

  • Hilbert schrijft:

    Heel veel merken halen oude modellen Niet uit de productie

  • dmantione schrijft:

    Mij kan je niet overtuigen met het verhaal dat WLTP een plotselinge natuurramp is. De wetgeving was al vele jaren bekend, dus kon je ook al vele jaren van te voren bepalen wat er zou gaan gebeuren. Wat er de komende jaren gaat gebeuren is ook duidelijk: De invoering van WLTP krijgt verder vorm en de normen worden aangescherpt. Het gevolg is min of meer dat een hybride aandrijflijn de standaard gaat worden, uitgezonderd wellicht de kleinste modellen en modellen in lage oplages. Volledige elektrificatie is ook een thema, hier is enige onzekerheid over de mate waarin dit gaat gebeuren.

    Doordat hybride min of meer verplicht wordt daalt ook het prijsverschil tussen een auto die benzine als energiebron heeft en een volledig elektrische auto, al blijft de laatste duurder.

    Wat bij Fiat ontbreekt is een visie met leidraad waar de markt geen gaat. Marchionne voorzag destijds:
    * Samenklontering van de auto-industrie tot mega-concerns, vergroting van de schaalgrootte
    * Elektrische auto’s zijn niet de toekomst, milieuwinst dient gehaald te worden uit verbetering van de verbrandingsmotor
    * Een toename van de vraag naar luxure kleine auto’s
    * Wat de V.S. betreft: Het meeste geld valt met Jeep en RAM te verdienen

    Het is met deze visie dat Marchionne Fiat er bovenop hielp: De 500, de vele facelifts die modellen kregen, de introductie van Multi-air en Twinair die Fiat tot het schoonste merk maakten en de overname van Chrysler om schaalgrootte te halen.

    Inmiddels is deze visie achterhaald. Marchionne heeft ongelijk gekregen wat betreft samenklontering van de industrie en elektrificatie. De grote spelers zijn eerder kleiner dan groter geworden en elektrificatie is een feit. Dat betekent dat er een nieuwe visie nodig is waar de industrie heen gaat en als leidraad kan dienen voor produktontwikkeling.

    Afwachten en kijken wat er gaat gebeuren zou geen optie moeten zijn, omdat de verkopen nu al aan het instorten zijn, laat staan wat de schade is als nog enkele jaren gewacht wordt. En ik denk eigenlijk wel dat de directie dat beseft: Mike Manley zou zijn uitspraken dat hij zer misnoegd was met de Europese resultaten niet gedaan hebben als alles volgens plan zou gaan. De personele ingrepen met Pietro Gorlier en Harald Wester, evenals de ontvlechting van Alfa Romeo en Maserati zouden niet nodig zijn, als alles volgens plan ging. Nee, men weet drommels goed dat het verkeerd aan het gaan is. Ik verwacht dan ook nog verdere ingrepen.

    Ik heb evenwel nog weinig gehoord over de visie van Manley waar de markt heen gaat en hoe hij daarop wil gaan inspelen.

  • mareblu schrijft:

    “Als de markt wat rustige wordt zal er keihard worden getrokken aan FIAT Maserati Ferrari en Alfa Romeo! met de juiste producten in de juiste markt.” Beste Squadra, tegen die tijd heeft FCA in Europa al lang geen klanten meer. Nu stil blijven zitten en afwachten is de definitieve doodsteek voor alle Italiaanse merken van FCA. Ze hebben al zo lang stil gezeten en afgewacht dat de technologische achterstand inmiddels niet meer in te lopen is. Andere merken halen oude modellen niet uit productie, zoals Hilbert al zegt. Daaraan zou ik willen toevoegen: kijk naar het modellenoffensief dat VW, Renault, PSA, BMW, MErcedes en Volvo hebben aangekondigd. FCA wordt compleet weggevaagd in Europa de komende jaren.

  • dmantione schrijft:

    Inderdaad en de reden dat je straks niet “eventjes” keihard kunt gaan trekken is dat ervaring met de technologie nodig is. In 2020 beginnen met hybride is een andere vorm van ervaring dan reeds miljoenen voertuigen op de weg hebben. Dat gaat zowel om ervaring met de technologie zelf (brandstof besparen met hybride is niet triviaal en vereist slimme software om de batterij zo effectief mogelijk in te zetten) als om ervaring hoe je de boel tegen de prijs die de markt dicteert kunt produceren: In een wereld waar hybride de norm is, bepalen anderen de prijs.

    Verder, er is geen enkele reden meer om recht te praten wat krom is. Meneer Manley persoonlijk is namelijk van mening dat de Europese resultaten onacceptabel zijn. Er komen ingrepen. Wellicht niet noodzakelijk degene die wij willen zien, maar met wat ik gelezen heb, is mij duidelijk dat Fiat niet vrolijk nog een paar jaar “Hakuna Matata” gaat zingen.

  • Hilbert schrijft:

    Alleen hebben bijna alle Italiaanse merken geen modellen meer.

  • Squadra schrijft:

    Ik reed vandaag bij de Makro langs en daar hingen heel groot reclame van Hyundai die hebben al een waterstof auto klaar. Ik weet dat FIAT daar mee bezig is met BMW en Intel FIAT zal zeker wat moeten gaan doen. En ik denk dat ze dat ook zeker al hebben gedaan alleen wanneer breng je het op de markt. Maserati had meer aandacht moeten hebben en er zou nu echt allang een hybride versie van op de markt moeten zijn. Met Maserati zijn ze niet slim bezig laat staan met de fabriek in Modena.

    Maserati heeft een nieuwe Quattroporte nodig deze zou op het Giorgio platform moeten komen staan met dikke nieuwe Ferrari motoren en Hybride techniek deze moet je maken in GranLusso en GranSport uitvoering en GTS en het uber model het kanon de snelste productie sedan te koop de Trofeo.

    Deze model lijn trek je bij alle modellen door van compacte SUV grote Macan en grote SUV Levante, tot de nieuwe coupe modellen er moet op Dino basis van Ferrari ook een Maserati versie komen de nieuwe Bora deze kleine midden motor Maserati kan nieuwe klanten trekken die niet eerder Maserati reden! Zeker als je veel Ferrari en Alfa Romeo techniek kunt gebruiken om kosten te drukken. Alfa Romeo Maserati en Ferrari kunnen nog veel groter worden en met ze 3en heel veel geld binnen halen voor FCA. Tot nog toe laten ze dit momenteel helaas na en dat vind ik al liefhebber jammer.

    Het geluk voor FCA het zijn rare tijden ze krijgen nog een keer een kans maar dan moet hij nu wel echt raak zijn we gaan zien of we nu een CEO hebben die verder kan bouwen aan de hele fijne auto’s waar wij van houden.

    1 geluk is er FCA kan de beste auto’s bouwen van de wereld dat heeft de Giulia al bewezen puur op rijden is het de beste sport sedan alleen dat moet de klant dat ook weten en dat heet marketing!

    Ciao

    Squadra

  • Hilbert schrijft:

    Ondertussen zijn 60,.%. van de FCA klanten overgestapt naar PSA

  • henk schrijft:

    @Squadra

    Het is niet zo dat Ferrari geld zou binnen kunnen halen voor FCA. De vergissing wordt nog steeds regelmatig gemaakt maar Ferrari heeft weliswaar via Exor veel banden met FCA maar is als bedrijf toch echt zelfstandig en geen onderdeel van FCA.

  • Orso schrijft:

    Weer het zoveelste staaltje “too little too late”. De WLTP wordt er nu weer met de haren bijgesleept, maar in feite doen ze al 20 jaar niets anders dan modellen niet of te laat vervangen.
    Wat is er nu nog over?
    Panda. Verkoopt nog zeer aardig in Italië, maar is oud en een vervanger is dringend nodig.
    500. Verkoopt nog steeds goed, maar is ook aan een vervanger toe.
    500X. Verkoopt goed in Italië, verder helaas wat tegenvallende verkopen.
    500L. Verkoop neemt flink af. Ook te oud.
    Tipo. Gaat heel aardig, maar aankondigen dat er geen vervanger komt is niet bepaald een goede marketingstrategie. Waar blijven de nieuwe motoren?
    Giulietta. Echt te oud geworden. Goede auto, maar niet meer bij de tijd.
    Giulia. Verkoop neemt alweer af. Update komt te laat.
    Stelvio. Verkoop gaat goed. Wel is tijdig een update nodig. Komt waarschijnlijk niet op tijd.
    Alfa leek een goede nieuwe start te maken, maar inmiddels is het tempo er weer helemaal uit.
    Maserati Ghibli en Quattroporte: update te laat.
    Levante: verkoopt ook minder dan verwacht.
    Alfieri: als die ooit nog komt…… ook weer zo’n geval van veel beloven en niets leveren, zoals voor het grootste deel van de 5-jarenplannen gold en geldt.
    De rest zijn niche-auto’s.

    Kortom: het is qua modellen gewoon compleet hopeloos.
    Inmiddels is ook duidelijk dat er volgend jaar nauwelijks iets nieuws komt. Hoogstens een update van bv de Giulia.
    Een hybride in 2020, terwijl iedere andere leverancier die allang heeft. Nou nou, wat een daadkracht.

    Ik heb de moed opgegeven. We rijden lekker door in onze Italiaanse auto’s (inmiddels 7, 7 en 5 jaar oud), maar bij vervanging ervan zou ik echt niet weten wat ik bij FCA moet doen. Dramatisch is het.

    O ja, ze willen nu ook Comau gaan verkopen. Weer 1,5 tot 2 miljard in de kas, die echter op een of andere manier niet aan nieuwe modellen wordt besteed.

  • Dutchbird schrijft:

    Volgens mij is FCA druk bezig het bruidsbed op te maken en alleen maar oog heeft voor zwarte cijfers en aandeelhouderswaarde. Dit om de bruidsschat (=verkoopwaarde) zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
    Teken aan de wand is ook dat er een aantal activiteiten in Nederland, Belgie en Luxemburg worden samengevoegd en dat de individuele importeurs in die landen drastisch worden afgeslankt.

  • henk schrijft:

    Voor degenen die nog niet willen of kunnen accepteren dat de autowereld aan het begin staat van enorme ontwikkelingen: kijk wat GM vandaag te melden heeft, alleen al in N-Amerika 5 fabrieken dicht, 14.000 man op straat….

  • Hilbert schrijft:

    Ze hebben Jeep

  • niccolo schrijft:

    @ Marcello
    Mooi bericht voor al die papegaaien die krijsen dat er met kleine auto’s niets te verdienen is.

    @Dutchbird
    Samenvoegen van activiteiten is een teken van deze tijd; gebeurt op meer plaatsen in meer branches. Daar kun je volgens mij geen conclusies uit trekken.

    @Henk
    De beweging van General Motors (en Ford) is merkwaardig in die zin dat ze enerzijds stellen dat de markt andere producten vraagt en in reactie daarop meer van deze modellen gaan produceren maar fabrieken sluiten. Het riekt naar een excuus.

  • bertone schrijft:

    Als ik zie wat bijv. de Duitsers op het programma hebben staan de komende jaren, dan is het italiaanse aanbod pover, beter gezegd nagenoeg nihil te noemen. maar blijkbaar zijn er nog altijd mensen die in sprookjes geloven. Waarom altijd dat recht praten wat krom is!!

  • CCHans schrijft:

    GM ontslaat mensen, ten minste, als ze niet buigen onder chantage van Trump (hoezo vrije markt?). Maar heeft wel visie: meer zuinige en e-auto’s.
    Probleem bij FCA is de visie voor EU was eerst Maserati en Alfa Romeo omhoog te helpen en dan de rest. Maar bij Maserati na goede start gebeurt al jaren niks en bij Alfa gaat het veel te traag. FCA wil daar scoren met SUVs maar om mee te kunnen moeten ze ook hybride en e-variant brengen.
    Tot een paar jaar geleden heb ik mensen in mijn omgeving geadviseerd Italiaans te rijden. Maar nu zou ik niet eens weten of ik zelf wel een Italiaanse opvolger zou kiezen voor mijn 2 auto’s.
    Het voordeel en sprankje hoop is wel: een flink deel van de Italiaanse bevolking wil graag Italiaans rijden en ook elders in Europa is er nog een schare fans. Als er goede modellen komen, is er markt. Maar niks doen is geen optie.

  • mareblu schrijft:

    @Dutchbird: heel treffend gezegd, dat is inderdaad overduidelijk. Alleen in Jeep wordt echt geinvesteerd (5 modellen in 3 jaar tijd compleet vervangen), in alle andere merken wordt vrijwel niets meer geinvesteerd, ook in nieuwe landen als India en China gebeurt nauwelijks iets meer qua investeringen, onderdelen zijn of worden verkocht, schulden weggewerkt. “Te koop: een topmerk (Jeep), een zak geld, en een handvol illustere namen van vroeger.”

  • dmantione schrijft:

    Ik denk eigenlijk niet meer dat men nastreeft de tent in één keer te verkopen. Dat heeft Marchionne geprobeerd en is mislukt. FCA doet een Philipsje: De tent wordt langzaam maar zeker ontmanteld. Dat is waarom, terwijl de inkt van Magneti Marelli nog niet droog is, nu al over verkoop van Comau gesproken worden: Er is een stap voltooid, de volgende stap kan gezet worden.

    Zelfs het loskoppelen van Maserati en Alfa Romeo kan een aanwijzing in deze richting zijn: Als ze afzonderlijke divisies zijn, kun je ze afzonderlijk verkopen. Maar dit is wel een beetje te speculatief, voorlopig doe ik het daarom met de verklaring van Manley: Hij vond het onder één kap niet functioneren.

    Dat weinige wat er lijkt aan te komen wat betreft investeringen lijkt niet bepaald spul om blij van te worden. Iemand hier interesse in een E-segment SUV? Of een kleine Jeep? Of een Jeep Compass? Punt is dat een nieuw model op zichzelf maar beperkt effect heeft: Het moet daadwerkelijk iets brengen. Er zijn wat redenen de komende jaren om auto’s te vervangen: Diesels zullen steeds meer weggepest worden met milieuzones bijvoorbeeld. Electrificatie zal (overal in Europa) gestimuleerd worden met fiscale maatregelen.

    Als je daar met de juiste produkten op inspeelt, dan kan een model zeer succesvol worden. Als je echter precies doet wat niet de bedoeling is (E-segment slurp-SUV waar minstens een halve ton aan BPM overheen komt), dan blijft het lastig schipperen.

  • henk schrijft:

    @dmantione

    Je voorbeeld van ‘Philipsje’ (behoorlijk denigrerend volgens mij) geeft aan dat je het toch niet helemaal snapt, denk ik.

    Philips heeft zich de afgelopen jaren zeer terecht ontdaan van alle niet meer bij de werkelijke kern behorende delen. Eerst hebben ze vastgesteld wat Philips werkelijk wil betekenen, de medische zorg om het even simpel en algemeen te zeggen. Toen zijn ze dat op een zeer succesvolle wijze aan het uitbouwen gegaan. Op dit moment mag je Philips zeer succesvol noemen, en ze staan nog maar aan het begin.

  • dmantione schrijft:

    Precies wat ik bedoel Henk. In de jaren ’80 werkten bij Philips meer dan 200.000 mensen en waren ze toonaangevend in de wereld. De beroemde uitvindingen als muziekcassette, compact-disk, motional-feedback-luidsprekers, matchline-televisies, het was allemaal Hollandse hightech. De wereld lag aan onze voeten.

    Wat is Philips vandaag? Ja, ze maken nog bloeddrukmeters en röntgenscanners. Leuk bedrijfje, maar elektronica-gigant, ho maar. Waar eerst de ene na de andere uitvinding gedaan werd, is er van vernieuwing amper nog sprake. Philips vind zichzelf inderdaad nog zeer succesvol, maar iedereen ziet dat het in totaal verval is en de “winst” voornamelijk behaald wordt uit het verkopen van dochterbedrijven. Philips zal het uiteindelijk ook in de medische wereld gaan afleggen, omdat ze geen kennis meer hebben van de fundamenten van elektronica. De concurrentie kan bijvoorbeeld wel chips ontwerpen speciaal toegespitst op het apparaat wat gebouwd wordt, wat zowel op kostengebied als innovatiekracht nuttig is.

    Ook kun je stellen dat Philips op onjuiste gronden gehandeld heeft: Er wordt vaak gesproken over een race naar de bodem waar ze niet aan mee willen doen. Met televisies viel in de ogen van Philips geen droog brood meer te verdienen. Op de manier waarop Philips het deed, klop dat. Namelijk Philips had zijn beeldbuizen en LCD-divisie aan de Koreanen van LG verpand, deed zijn chipdivisie de deur uit en kocht panelen en chips in van derden. Het enige wat ze zelf toevoegden was de software. Dan kom je in een situatie dat de Chinezen dat op een bepaald moment goedkoper kunnen en je de markt uit gedrukt wordt.

    LG Philips Displays werd LG Display. En die voormalig eigen displaydivisie toonde de wereld hoe het wel moet: Innoveren met fundamentele kennis van technologie. LG kwam met de OLED-televisie en tot nog toe heeft geen één fabrikant zich kunnen meten met LG op het gebied van massaproduktie van grote OLED-schermen. OLED-panelen van LG zijn dominant in de markt, de vraag is groter dan het aanbod en LG kan ervoor vragen wat ze willen.

    Alleen is het nu Koreaanse technologie in plaats van Hollandse technologie.

    Tot vorig jaar stond bij mij thuis een Philips MG3 Matchline-televisie. Een wonder van Holllandse techniek, ontworpen door Eindhovense ingenieurs en gebouwd in het Belgische Gent. Tot op de dag van vandaag vind ik het een bijzonder fijne televisie met prachtig beeld en ik heb zijn leven door er moderne digitale HD-ontvangers op aan te sluiten behoorlijk gerekt en het LCD-tijdperk min of meer overgeslagen. Een Europees toproduct van wereldklasse. Maar ja, aan alles komt een eind en inmiddels staat er dan een LG OLED. Er zit een stikkertje “Made in Poland” op, maar dat is enkel eindassemblage. Panelen komen uit Korea. Zeer tevreden mee, maar inmiddels is het technologie van een vreemde mogendheid.

    Van Hollands glorie naar Hollands schande.

  • henk schrijft:

    @dmantione

    Tja, kijk een beetje naar de toekomst zou ik zeggen, met prachtige nieuwe mogelijkheden en uitvindingen. Gaan we vasthouden aan de gloeilamp?

  • AR 159 schrijft:

    Hartstikke leuk een hybride tv met 600+ pk dankzij de V6 met electro motor maar daar worden geen aantallen van verkocht. Ze moeten komen met een 1.3 fire met 150/180pk en mild hybride en plug-in en alle motoren daar boven dan gaan ze aantallen verkopen. En de giulia moet er naast cope (tgv) als nog als station komen 80% of meer van de verkopen zijn in de EU daar waar in dit segment meer dan de helft een station is. Dat ziet er 10x eleganter uit dan de Stelvio die als SUV best geslaagd is maar het is en blijft een SUV en dus niks voor mij en vele anderen die niks met die dingen heeft.

  • dmantione schrijft:

    Fiat lijkt het inderdaad bijzonder moeilijk te hebben om afscheid te nemen van de gloeilamp ja. De “toekomst” van Mirafiori, een E-segment SUV met ongetwijfeld V8-motor, doet niet bepaald denken aan mobiliteit van de 21 eeuw.

  • Hilbert schrijft:

    Als FCA modellen de Bravo, Delta en Guiletta uit de productie haalt zonder opvolger dan weet je bijvoorbaat dan een verloren reis is
    Alleen Jeep

  • Alfa147TI schrijft:

    Jammer dat er niets meer terecht komt van Alfa de meeste mensen die Alfa reden zijn al overgestapt op andere merken die geen verouderde technieken leveren, ik heb het al eens eerder gezegd maar ik denk dat het echt een keer is afgelopen, laat de mensen maar lekker in de koud staan FCA er zijn genoeg andere merken die graag een auto verkopen, een hoop bla bla maar geen visie.

  • dmantione schrijft:

    Toch denk ik wel dat ik de uitspraken van Manley wat betreft exclusiviteit begrijp in het licht van de E-segment SUV. Als je Alfa Romeo teveel als het exclusieve Maserati gaat behandelen met superauto’s, dat in het recente verleden onder één leiding met Ferrari zat, dan is te begrijpen waarom je in het E-segment een dikke SUV met extreme specificaties gaat maken. Dan is ook de 500pk van de Giulia te begrijpen, waarvan wij hoofdschuddend kijken wat we er in godsnaam mee moeten. Dat kan wel eens precies zijn wat Manley bedoelde: Alfa moet een E-segment SUV hebben met dikke V8, enkel omdat Maserati er één moest hebben. Platforms delen tussen auto’s is immers noodzaak, en Alfa Romeo zou de aantallen moeten maken (400.000 versus 75.000 auto’s) om het project rendabel te maken. Met andere woorden, die auto komt er niet omdat het voor Alfa Romeo goed is, maar omdat het voor Maserati goed was.

    Als Manley die analyse heeft gemaakt, dan snap ik waarom hij Alfa Romeo en Maserati uit elkaar wil halen.

  • henk schrijft:

    @dmantione

    Alfa en Maserati hadden ze inderdaad nooit bij elkaar moeten zetten, hier is een fout gemaakt die Manley nu corrigeert. Zie het zo: Alfa en Maserati hebben een totaal verschillend koperspubliek, dat past niet bij elkaar en moeten heel verschillend benaderd worden. Maserati zit tussen Alfa en Ferrari in. Natuurlijk kan je qua techniek en productie veel samen doen maar niet aan de ‘voorkant’, de commerciële kant.

  • Hoekree schrijft:

    Zo weer een hoop onzin gelezen hierboven.
    De beste stuurlui staan weer aan wal.

  • Dutchbird schrijft:

    @Hoekree
    en daar ben jij er ook 1 van…. of ben jij soms werkzaam bij FCA en sta jij op het zinkende schip?

  • Hilbert schrijft:

    Aandeelhouders bepaald
    Jeep draait op volle toeren
    Italiaanse merken hebben het nakijken.

  • Hilbert schrijft:

    Toch opvallend dat FCA alleen op Italiaanse merken gaan bezuinigingen.
    En Chinezen de ene na de andere auto merken uit de grond stampt

  • Hoekree schrijft:

    Dutshbird
    Lees eens meer dan hier. Bijv op http://www.clubalfa.it bijv staat dit bericht.
    Fiat Chrysler: Mike Manley bevestigt de komst van 13 nieuwe modellen
    De nummer één van Fiat Chrysler heeft het plan onthuld dat een volledige tewerkstelling van Italiaanse fabrieken garandeert
    .
    Je moet je eens verdiepen in fca dan snap je het

  • henk schrijft:

    Wel goed lezen natuurlijk: 13 gerestylede en nieuwe modellen. En de diesel blijft voorlopig bestaan.

    Hoe dan ook: top nieuws, vooral voor al die sceptische commentators op deze site !

  • bertone schrijft:

    Over Philips gesproken. Wie doet het licht uit bij Alfa ?

  • Orso schrijft:

    Hoekree e.a.
    Geef mij dan eens advies op welke Italiaanse FCA producten ik moet inruilen: een 7 jasr oude Delta 200pk platino, een 7 jaar oude Ypsilon en een 5 jaar oude 180 pk Abarth?
    En ten tweede: eerst verdedig je de strategie tav Alfa en Maserati met hand en tand. Nu zeggen ze zelf dat daar fouten zijn gemaakt…. dus de beste stuurlui zitten ook niet bij FCA.
    Ik raad je aan zelf op de ceo positie te soliciteren.
    Het is daar een puinhoop.
    Helaas.

  • Dutchbird schrijft:

    @Hoekree
    Ik ben het Italiaans niet machtig. Maar wat is het verschil? Kennelijk haal jij je info van o.a. deze Italiaanse site en ben je niet werkzaam bij FCA. Daardoor ben jij ook een stuurman aan de kant die roept wat anderen roepen. Of sta jij toch op de brug van het FCA schip?

  • Dutchbird schrijft:

    Thanks Henk!

    In de strategie van FCA lees ik toch voornamelijk dat die vwb Fiat gericht is op behoud van productiecapaciteit en werkgelegenheid met bestaande modellen waar voor FCA nieuwe techniek ( motoren) in gestopt wordt.
    Ik lees nergens dat er echt nieuwe Fiat modellen aan komen. En dat lijkt mij toch wel noodzakelijk als je kijkt naar de leeftijd van de huidige modellen
    En wat Alfa betreft… tsja met een restyling van de Stelvio en Giulia en een nog te bouwen SUV ga je volgens mij ook geen baanbrekende verkoopaantallen halen.
    Zeker niet op korte termijn.
    En als je kijkt naar de hoogte van de investeringen (5 miljard) die FCA voornemens is te doen, dan klinkt dat aardig, maar in vergelijking met anderen: bijvoorbeeld VW die 44 miljard investeert, dan is de investering van FCA maar een schijntje.

    Ik blijf erbij dat FCA bezig is om de bruidsschat op te poetsen en zich concentreert op zwarte cijfers en aandeelhouderswaarde. (zie mijn eerder post hierboven)

  • henk schrijft:

    @Dutchbird

    Het gaat alleen over de investeringen in Italië. En een nieuwe 500 serie en nieuwe Panda serie zijn niet nieuwe modellen?

    Maar acht, helaas, ik heb geen medicijn voor een chagrijn (dat rijmt maar het is dan ook bijna Sinterklaas)

  • dmantione schrijft:

    Ik word van deze berichtgeving in ieder geval wel vrolijk. 13 modellen, waarvan een deel bestaand, zet in ieder geval stukken meer zoden aan de dijk dan de eerder genoemde 3 waarvan 1 bestaand. Ja, er is heel veel achterstand in te halen en ik denk dat het gerust mogelijk is om 10 miljard zinnig te besteden aan enkel broodnodige zaken. Maar aan de andere kant, hoe we het Fiat van de afgelopen 10 jaar hebben leren kennen, hebben ze nooit zoveel geïnvesteerd.

    Maar het is helaas nodig toch sceptisch te blijven en de reden is ervaringen uit het verleden. Marchionne maakte bij het grote media-evenement van de herlancering van Alfa Romeo bekend er 8 miljard in te investeren met 8 modellen. Van die belofte is maar een heel klein deeltje waargemaakt en ik denk achteraf dat het hele circus een spelletje blufpoker van Marchionne was, iets wat zijn handelsmerk was. De geloofwaardigheid is echt niet zo maar even opeens terug.

    Desalniettemin, lijkt het erop dat Manley, nu hij op de troon zit, toch veel harder blijkt te breken met het beleid van zijn voorganger dan we tot nog toe gedacht hadden en lijkt wat iedereen met een beetje verstand kon zien, ook echt aan te willen pakken.

  • Genni schrijft:

    Er wordt veel te veel gestuurd op producten die net binnen de emissie eisen vallen. Hierdoor blijf je de noodzakelijke vernieuwing en verduurzaming uitstellen. Bijt door die zure appel heen en ga voor een zero of bijna zero emissie aandrijving!

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Alfa Romeo , FCA

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties