Home » Alfa Romeo , FCA , Ferrari , Fiat , Lancia , Maserati

September 2013: Italiaanse verkoopcijfers Fiat SpA

1 oktober 2013 22:10 5 reacties

verkoopcijfers

Te midden van de dramatiek van consequent dalende verkoopcijfers (sinds 2010) op de belangrijke thuismarkt van Fiat, zat vaak nog de positieve noot dat Lingotto het beter deed dan de markttendens, met een behoorlijk marktaandeel als gevolg. De afgelopen maand verliep dit allemaal anders, wat voor Fiat dus een extra nadelige septembermaand is geworden. FGA plust weliswaar in Frankrijk, Spanje en Groot Brittannië, maar in eigen land werd een daling genoteerd van dik -11,69% (29.253 eenheden, marktaandeel vanaf januari op 29,01%), terwijl de Italiaanse automarkt als geheel juist wat bijtrok met -2,9% (106.363 eenheden). Fiat deed het dus veel slechter dan het gemiddelde. Het hoofdkantoor in Turijn geeft als enige verklaring dat het grote verschil met andere autobouwers, vooral zit in het niet mee gaan in een wilde prijzenoorlog. Het lang uitblijven van bepaalde belangrijke volumemodellen (die vooral op het schiereiland een sleutelrol spelen), lijkt echter nu ook een reden van Fiat’s verlies te worden. De Punto levert namelijk steeds meer terrein in.

Fiat heeft als merk 21.697 auto’s verkocht gedurende de negende maand, een afname van -9,77% ten opzichte van vorig jaar (marktaandeel vanaf januari op 21,65%). De Panda is met 8682 stuks soeverein de nummer 1 van het land en zorgt voor een goede inbreng. Minder positief is echter de achterstand van Italië’s tweede, namelijk de Punto met 4636 stuks. Fiat domineert wel het B-segment nu, want de 500L volgt met 3592 eenheden en is de nummer drie van het land. De 500 is met 2375 stuks een auto die in deze tijd minder vaak wordt overwogen. De grotere D-segment Freemont is met 681 een auto die zich behoorlijk weet te handhaven. Ook de Bravo is vrij stabiel met ongeveer hetzelfde aantal, al valt de degelijke hatchback al een paar jaar buiten de top 10 in het C-segment. De Qubo werd 553 maal verkocht en de Doblò 345 keer.

Lancia ziet met -20,61% de grootste daling van de drie volumemerken en verkocht in totaal 4334 auto’s (marktaandeel vanaf januari op 4,38%). De Ypsilon is veruit het belangrijkste model uiteraard met een vierde plaats op de nationale ranglijst en een inbreng van 3454 stuks. De Delta blijft constant met iets minder dan 800 stuks, terwijl de Thema, Voyager en Flavia slechts voor enkele tientallen hebben gezorgd. Jeep groeide wel, namelijk met 19,95% en werd 481 maal aan de man gebracht.

Alfa Romeo noteert een daling van -15,08% ten opzichte van september vorig jaar, goed voor 2715 verkochte auto’s (marktaandeel vanaf januari op 2,5%). De Giulietta werd 1981 maal verkocht en deelt de tweede plaats in het C-segment met de Nissan Qashqai. De MiTo trekt dankzij een vernieuwde versie aan ten opzichte van vorig jaar en werd 708 maal verkocht.

Maserati groeit opnieuw en verkocht 19 auto’s; 5 Ghibli’s, 11 Quattroporte’s en 3 GranTurismo’s. Ferrari levert nog altijd in en verkocht slechts 7 auto’s in eigen land.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

5 reacties »

  • Bartman schrijft:

    Zijn in september al de nieuwe MiTo’s geregistreerd in Italië dan (los van de demo’s voor de dealers)? Ik vermoed eerder opruimen van oude voorraad….

  • Eelco van Vliet schrijft:

    Het blijft toch lastig hoor de afweging om het risico nemen om in deze dalende markt een nieuw model introduceren. En dan er weinig verkoopresultaat uit te halen en op elk model verlies lijden (overproductie). De introductie nu van bijv de Punto zal niet heel veel leiden tot extra verkoop. En als het later aantrekt zit met je nieuwe model je al weer over de top qua verkoop heen.

    Of wachten met introductie tot het juiste moment en dan maar het verlies nemen.

    Je ziet het aan PSA die heel veel nieuwe modellen heeft, maar daar maar kort van profiteert en dik in het verlies zit.

  • dmantione schrijft:

    Er komt geen juist moment want de Punto is een sterfhuis… En dit is wat je dan krijgt. De premium-markt is niet oneindig groot.

  • Lancia4Ever schrijft:

    @Eelco van Vliet: ik deelde je mening ook..tot het resultaat van deze maand die wel erg diep snijdt. Renault deed het bv erg goed in Italië in september (+48,9%). Niet zozeer vanwege de financiële slagkracht van dit concern, maar dankzij meerdere nieuwe/vernieuwde modellen in de juiste segmenten gok ik.

    @bart jan: de vernieuwde MiTo is al de hele zomer te koop geweest in Italië.

  • Bartman schrijft:

    @Lancia4ever
    Helder.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Alfa Romeo , FCA , Ferrari , Fiat , Lancia , Maserati

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties