Toekomstige D-segment Alfa Romeo toch met achterwielaandrijving?

AutoEdizione kon het zo’n beetje als eerste melden eerder dit jaar, maar de geluiden over een achterwielaangedreven Giulia, zwellen weer aan. Dit keer is het de Amerikaanse site Automobile, wat op ons heel betrouwbaar overkomt, aangezien zij aan de andere zijde van de oceaan zitten en dus veel minder met deze kwestie bezig zijn dan wij. In mei vertelde een werknemer van Fiat SpA ons dit persoonlijk in een Torinese wandelgang en nu komt het naar voren in een kort gesprek met de CEO, aldus deze Amerikaanse bron.

Amerika wordt het lanceringsplatform voor een nieuw soort Alfa Romeo, dat momenteel alleen nog uit de compacte Giulietta en MiTo bestaat. Volgens Marchionne zal de positionering van het merk, eentje zijn van hoogwaardige modellen met zowel voor-, vier- als achterwielaangedreven modellen. Sportiviteit staat boven in het vaandel. Behalve een 4C en een Duetto, volgt er ook een sedan dat tussen het D en het E-segment in zal vallen. Deze zal in Miarfiori gebouwd worden en is volgens Marchionne een auto om je vingers bij af te likken.

De naam Giulia is niet meer gevallen evenals andere gegevens zoals de exacte lanceringsdatum. Marchionne zei wel dat hij oprecht ‘hoopt’ dat het 2014 zal zijn, in plaats van 2015. In Amerika wordt al een tijd druk gesproken over een nieuwe middelgrote SRT coupé met de eventuele naam Barracuda. Men gaat ervan uit dat deze technisch gezien veel zal delen met de Alfa sedan, inclusief de achterwielaandrijving. Marchionne sprak over een basis dat ideaal is om Alfa Romeo naar boven toe op te bouwen. Voorwielaandrijving zal voor de kleinere modellen zijn weggelegd.

Over de wens van VW’s topman Piëch moet de CEO inmiddels erg lachen; “Wat hij niet beseft is dat de tijden van totale werelddominantie al een tijdje tot het verleden behoren.

22 gedachten over “Toekomstige D-segment Alfa Romeo toch met achterwielaandrijving?

  • 1 december 2012 om 17:00
    Permalink

    Weet je wat me leuk lijkt voor sinterklaas? Een scoopfoto van een mule én een onomstotelijke bevestiging van rwd voor deze redelijk grote sedan (plus dat de Chrysler 200 een beauty wordt, die snel als Lancia naar EU komt.). Ik zet m’n schoen vast. :mrgreen:

    Beantwoorden
  • 1 december 2012 om 20:36
    Permalink

    Voor, vier of achterwielaandrijving, wat het ook mag worden, we moeten er dus nog minimaal 2 jaar op wachten. Dat betekent dat iedereen die tussen 2008 en 2011 een 159 geleased of gekocht heeft voor inruil niet bij Alfa terecht kan. Als de Giulia dan eindelijk in showroom staat bestaan er geen Alfarijders meer in die klasse, die rijden dan bijvoorbeeld in een product van Piëch. De vraag is dus wie er harder lacht: Marchionne of Piëch?

    Beantwoorden
  • 1 december 2012 om 23:33
    Permalink

    Ben het zeker eens met niccolo en zelfs dat is niet zeker. Oftewel, ik geloof er helemaal niets van todat een insider of Marchionne komt vertellen dat ALLE versies van de Giulia standaard minimaal achterwielaandrijving krijgen.

    Ik ben nog steeds van mening dat er sprake is van een hardnekkig misverstand, namelijk enerzijds achterwielaandrijving en anderzijds aangedreven achterwielen (als deel van vierwielaandrijving). Dit zijn totaal verschillende concepten.

    Beantwoorden
  • 2 december 2012 om 00:25
    Permalink

    hm, het kan ook nog 3 wiel-aandrijving worden. of 1… of 5! dan draait het reservewiel ook nog rondjes.

    ik heb teveel geruchten gehoord. altijd van alles door elkaar… word tijd voor duidelijkheid.

    @lancia4ever ja. dat is een leuk cadeautje!
    dan zullen de donkere wolken gauw verdwenen zijn.

    Beantwoorden
  • 2 december 2012 om 00:52
    Permalink

    @mareblu

    Dat ben ik met je eens in de lease zal alfa weinig markt aandeel pakken in het D segment want daar moeten ze na 4 jaar afwezigheid weer bekend worden en proberen de lease rijder weer uit een ander product te krijgen en dat gaat een grote klus worden en tijd kosten, maar dat heeft 1 voordeel dat als je er privé 1 koopt de markt niet overspoeld word door een te hoog aanbod tweedehandsjes uit de lease in saai grijs en dat de rest waarde dan iets omhoog kan gaan ipv na 3 jaar 25% en na 6 jaar nog maar 10% van de nieuwwaarde. Dus een nieuwe AR in het D segment kan daardoor best eens een beter restwaarde hebben dan nu het geval is. Maar hoge verkoop aantallen in de EU verwacht ik niet. De ex rijders bij mij op het werk kopen nu na hun laatste lease AR een Alternatief en hebben niet de insteek over 4 jaar terug te gaan naar een AR tenzij deze goedkoper is in de lease kosten en beter zijn dan het geen ze nu zijn gaan rijden. In De US en zuid Amerika en Azië en Rusland is er wel potentie en kunnen ze makkelijker markt aandeel snoepen van bijv een BMW maar in de EU moeten ze er denk ik veel aandoen om weer volop verkocht te worden hier.

    Ik ben bang dat het RWD verhaal pas serieus wordt als er echt bewijs voor is in de vorm van test auto’s op de openbare weg. En 2014 zal wel 2015 worden in een zeer optimistisch geval voor hij in de showroom staat. Het huidige aanbod doet me niet veel goeds vermoeden. Een paar jaar terug had ik nog goede hoop maar als ik zie hoe AR afzwakt in de EU en vooral NL vrees ik niet veel goeds. Dealers zijn er nauwelijks meer en wat er over is zijn grotendeels slechte met een groot portofolio aan merken waar weinig liefde voor het merk te bespeuren is. Maar ja hoe wil je nog een AR specialist zijn als je maar 2 karige modelletjes hebt met een verkoop van een handje vol. Een Mito 5 deurs mist al jaren een giulietta 3 deurs en een station schitteren van afwezigheid. En dan de combinaties motoren en bakken zijn er wel maar worden niet geleverd. En echte image builders missen ook als een Mito GTA en een Giullia GTA. Ook mist de Mito de schepte van een AR. De 159 is heel wat meer AR dan een Mito ooit zal worden.

    En MS heeft best plannen en ziet er wel potentie in maar de EU markt terug winnen zal ben ik bang jaren duren. Ook zal AR weer mee moeten gaan doen aan de WTCC en DTM om het merk echt eer aan te doen en dan niet alleen winnen maar net als met de 155 en 156 de vloer aanvegen met de competitie. En Ja van uit de VS zal hij het merk weer moeten opbouwen nadat hij het in heeft laten zakken.

    Beantwoorden
  • 2 december 2012 om 10:59
    Permalink

    We hebben hier al zoveel nieuws zien zien langskomen en toch staat er nog steeds niets nieuws bij de Alfa dealer.
    Sergio zal ook hier weer over een paar maanden zijn dikke rode stift door heen halen. 😥

    Beantwoorden
  • 2 december 2012 om 20:37
    Permalink

    Agh, ooit eens… nee, ik heb er ook niet zo veel geloof meer in. Duurt wel extreeeem lang bij AR om eindelijk weer eens met een opvolger te komen. Zeggen dat het merk veel potentie heeft, heeft totaal geen waarde. Je moet er ook wat mee doen. En dat verhaal lees ik nu al zo lang. 2008, betreden van de Amerikaanse markt, oh nee, 2010, oh nee, 2012, of toch 2014, weet je wat, we maken er 2015 van, maar dan wel met een opvolger die we in 2010 al hadden beloofd. Hmm, misschien maar 2016, maar dan vanuit China. Kom nou toch eens op zeg. Achterwielaandrijving in 2014… Waar is die goedheiligman.

    Beantwoorden
  • 2 december 2012 om 21:20
    Permalink

    Het is ze al eens gelukt met de 156 om een briljant produkt en verkoop te scoren.ik zou niet weten waarom nu niet meer zal lukken met de vele malen betere positie.
    Geduld is een schone zaak.
    En voor de goede rekenpessimisten: diegene die 2 jaar of 3 jaar terug hebben gekocht of geleast zullen over 2 jaar weer moeten kopen/leasen. ik zie het probleem schijnbaar niet van de weglopende klanten.Goede produkten worden gekocht.Gelukkig raakt SM niet in paniek zoals vele hier. 🙄 😯 8)

    Beantwoorden
  • 2 december 2012 om 21:56
    Permalink

    Ik bewonder je geduld en optimisme, maar een vervanger voor m’n 7 jaar oude Croma kan ik niet vinden bij FGA, of ik moet met zo’n weinig geavanceerde Freemont gaan rondrijden (wobbely ride). Maar een wat grotere Alfa sportwagon of een grotere Lancia zit er voorlopig niet in.
    Raar dat een relatief klein merk als Mazda dat wel kan: een continue modellijn bouwen die ook nog eens geavanceerd is en met de nieuwe modellijn zelfs mooi te noemen is. Alfa schittert in discontinuïteit.
    Je kan SM nogmaals de hemel in prijzen, maar als Alfa-liefhebber moet ik toch echt constateren dat die man weinig nieuws op de markt heeft gebracht voor dit mooie merk (en dat is het nu alleen nog maar). De Fiat 500L vind ik ronduit lelijk (ok, m’n Croma is ook niet de mooiste auto die ik ken :0), maar met 18′ velgen ziet het er best goed uit). Iets anders Italiaans is er niet dat behoorlijk 4 personen kan vervoeren, plus bagage tijdens een reis.

    Boodschap is dat concurrenten niet stil hebben gezeten, terwijl FGA op z’n geld heeft gezeten. Natuurlijk hebben ze daardoor in sommige gevallen meer geld te besteden dan anderen (zoals PSA). Maar klanten hebben ze in ieder geval een stuk minder, ondanks mooie rekensommen. Verkoopcijfers geven een zeer helder beeld. Alfa valt stevig naar beneden met z’n maar liefst 2 (twee) modellen.

    Natuurlijk sta ik te juichen als AR eindelijk weer eens een keuze heeft te bieden. Maar ik zit hier op deze (zeer gewaardeerde!) site als AR-liefhebber en niet als rekenaar.

    Beantwoorden
  • 2 december 2012 om 23:49
    Permalink

    @Alfaspeed:
    Met de 156 is het ze inderdaad gelukt, maar dat is inmiddels bijna 15 jaar geleden en van die klanten is er nauwelijks meer 1 over.

    Om het probleem van de weglopende klanten te verduidelijken is hier de link naar de verkoopaantallen van de 159: http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Alfa Romeo&modelserie=159

    Zoals je ziet is de 159 vooral verkocht in 2006, 2007 en 2008. De opvolger had klaar moeten staan in 2010/2011 maar was er niet, die klanten rijden inmiddels een ander merk.
    Voor de 1000 klanten die een 159 in 2009 en 2010 hebben geleased komt de Giulia ook te laat. Hij is slechts op tijd voor de 300 klanten die in 2011 en 2012 een 159 hebben gekocht of geleased en dat aantal is te verwaarlozen. Ze zullen dus helemaal opnieuw moeten beginnen.

    Beantwoorden
  • 2 december 2012 om 23:57
    Permalink

    @Raaf: de vergelijking met Mazda gaat helaas niet op. In onze Nederlandse ogen weliswaar een klein merk maar als je onderstaande cijfers ziet is het toch anders:
    Alfa Romeo verkocht in Europa, haar enige afzetgebied, in de eerste 10 maanden van oktober 75.000 auto’s, Mazda bijna 100.000 in Europa maar wereldwijd ruim 1 miljoen en is daarmee ongeveer 12x zo groot als Alfa Romeo., Overigens is dat in belangrijke mate te danken aan hun aanwezigheid in de USA, dus het is niet voor niks dat SM de USA als basis en voorwaarde ziet voor de wederopstanding van Alfa Romeo.

    Beantwoorden
  • 3 december 2012 om 08:53
    Permalink

    Het lijkt me geen gegeven dat er straks geen klanten meer voor AR zijn. De mensen die nu een Giulietta kopen hadden lang niet allemaal een 147. Als het product goed is maakt het weinig uit.

    Beantwoorden
  • 3 december 2012 om 17:08
    Permalink

    De soap gaat maar door. Al sinds enkele jaren mogen de Alfisti zich met enige regelmaat laven aan weer plannen, verkeerde- of achterwielaandrijving etc etc. Naar mijn bescheiden mening zinloos, want er komen gewoon geen nieuwe volume auto’s. Alleen de 4c komt er en die zal geen grote aantallen behalen. Is er alleen maar om de indruk te wekken dat het merk nog bestaat. Opheffen of verkopen aan serieuze automerken, BASTA! Keep on dreaming!!!

    Beantwoorden
  • 3 december 2012 om 17:48
    Permalink

    @Mareblu: waar kwamen de klanten van de 156 en 147 vandaan. Er zijn genoeg andere merken rijders die zo overstappen naar Alfa.of zijn het zulke lelijke auto’s met slechte techniek en afwerking. Bekijk de Giulietta en zie hoe goed de Sedan gaat worden. 😀

    Beantwoorden
  • 3 december 2012 om 18:15
    Permalink

    @alfaspeed

    Eeerder realist, gezien de geweldige ontwikkelingen van Alfa de laatste jaren. Alfa is een nobody in de wereld van sportieve auto’s en doet geen moeite dat beeld positief te veranderen. De waarheid onder ogen zien is moeilijk. Maar ook ik zou willen dat het anders was en het merk net zo’n rol speelde als ten tijde van de 105/115/116 periode. Toen kon je nog trots zijn op je merk. Maar waarschijnlijk begrijp jij dat niet

    Beantwoorden
  • 3 december 2012 om 19:24
    Permalink

    Begrijpen of niet ga ik me niet over uitlaten het gegeven is dat als iemand in een hoekje zit te jammer en alleen maar zelfmedelijden heeft niet ziet hoeveel mooie dingen om hem heen gebeuren.Ik zou als ik jou was een s de oogkleppen afdoen en zien wat voor een geweldige evolutie Fiat als onderneming heeft doorgemaakt en zien dat SM het merk Alfa naar een hoger plan brengt net zoals Maserati. Het merk Alfa is allang dood dat weet iedereen ,maar dat was Maserati en decennia geleden ook.Maar een andere vraag ? werk je soms bij de Italiaanse vakbond die zijn ook zo pessimistische? 😯

    Beantwoorden
  • 3 december 2012 om 20:33
    Permalink

    @Alfaspeed: natuurlijk kunnen ze tzt best klanten van andere merken afsnoepen, als de Giulia een goed product is met een hedendaagse techniek, en dat zal vast goed komen. Maar echt grote volumes haal je alleen als je een vast klantenbestand hebt. BMW en Mercedes hebben een merktrouw van 65-70%, die klanten komen sowieso terug, die hoef je niet telkens los te weken van andere merken.
    En wie moet de Giulia straks aan de man brengen? Dealers haken af, er is er bijna niet 1 meer over.
    Als laatste staan veel leasemaatschappijen het succes in de weg omdat ze alleen maar de grote merken willen voeren, die bieden de kleine merken niet eens meer aan. Het gaat echt heel lastig worden ben ik bang.

    Beantwoorden
  • 3 december 2012 om 21:00
    Permalink

    @mareblu: wat vind je van Alfa Romeo?? er zijn meer mensen op de wereld dan wij die een Alfa willen rijden niet alleen de liefhebbers.Daarvoor is het een goed iedee om de nieuwe modellen meteen ook op andere delen van de wereld te verkopen en niet alleen in Europa.
    Een nieuw model kost heel veel geld en moet dat aan ontwikkeling de eerste 2 jaar eruithalen met verkoop . lukt dat niet krijg je de problemen die PSA , Saab of Fiat voorheen hebben gehad. slim zijn met je strategie en niet afhankelijk moeten zijn van overheden die daardoor een grote vinger in de pap krijgen waardoor je zeker in de problemen komt of zoals Saab verdwijnt.Jammer trouwens van een heel mooi merk. 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.