Volkswagen ziet officieel af van Alfa Romeo

Dat concluderen de financiële kranten vandaag, die dicht bij de Milanese beurs opereren. Na een soap die dik 2 jaar duurde, waarbij vooral het management van VW de headlines zocht, is er nu echt een eind gekomen aan iedere speculatie. Dit voorjaar vertelden we al dat initiatiefnemer Ferdinand Piëch -die in principe ook Ferrari wil hebben, dus alles wat rood is en Italiaans- nu vrede heeft met enkel de overname van Ducati. Het zal op advies van zijn management geweest zijn, die nu officieel hebben laten weten dat VAG het de komende tien jaar met de huidige twaalf merken zullen gaan doen.

Op de Ftse Mib index staat Fiat momenteel met -0,09% op wat verlies, maar Italiaanse handelaren zijn tevreden over het feit dat dit nieuws niet echt veel invloed heeft. Blijkbaar is de vijandige crisis op de Europese markt soms ook een goede vriend. Fiat zal dit najaar meer uitspraken doen over de nabije toekomst, wat pas echt invloed zal hebben op de titel van de Italiaanse autofabrikant. Overigens hebben alle speculaties ook Alfa Romeo in termen van aandacht geen windeieren gelegd, aangezien het Milanese merk dat voorlopig niet krijgt vanwege de nodige marktintroducties. Hopelijk is dat een fase die we over pak ‘m beet een jaar alsnog zullen meemaken…

23 gedachten over “Volkswagen ziet officieel af van Alfa Romeo

  • 10 september 2012 om 15:20
    Permalink

    Jammer !!

    Onder VAG hadden we snel een paar nieuwe Alfas op de weg gezien.
    Maar Sergio beslist anders en Alfa bloed langzaam dood.
    Je zal maar Alfa Romeo dealer zijn !
    Bedankt Sergio !!

    Beantwoorden
  • 10 september 2012 om 16:24
    Permalink

    Gelukkig 😉

    Zit niet te wachten op een omgelabelde Skoda en/of Seat enz met een TDI/TSI/FSI erin.

    Beantwoorden
  • 10 september 2012 om 16:37
    Permalink

    @ San

    Waar wacht jij dan wel op? Alsof die gepimpte Fiats een toegevoegde waarde hebben.

    Alfa: R.I.P.

    Beantwoorden
  • 10 september 2012 om 17:18
    Permalink

    Wat een soap van VW! Als je het interview met Sergio leest in Car dan weet je dat AR een mooie toekomst tegemoet gaat. Het heeft erg lang geduurt (ook volgens Sergio) maar nu wordt het toch wat. Overigens, uit het interview blijkt klip en klaar dat de aandrijving van de nieuwe Giulia, zoals verwacht, gewoon voorwiel en vierwiel wordt. De (media)soap over van de aandrijving kunnen we dus ook achter ons laten.

    Beantwoorden
  • 10 september 2012 om 17:28
    Permalink

    Gelukkig! Of Alfa Romeo in handen van een Italiaans concern of liever geen Alfa Romeo PUNT UIT!

    Beantwoorden
  • 10 september 2012 om 19:28
    Permalink

    Lancia4Ever :vraag de werknemers bij Lamborghini wat ze liever hadden gezien of doormodderen in Italiaanse handen of onder VAG verder gaan?

    Beantwoorden
  • 10 september 2012 om 21:38
    Permalink

    @ Yamashita: inderdaad. Lamborghini is op en top Italiaans. De eerste Lambo onder VAG was meer Lambo dan de m.i. afschuwelijke Diablo. Maar er zijn toch nog experts die Lambo linken aan VAG en daarom erop afgeven!

    Het keiharde feit is dat VAG/BMW/Mercedes/Nissan/Mazda etc/etc/etc/etc niet voorkomen op fora waar liefhebbers van het merk dag in en dag uit speculeren over mogelijke opvolgers van welk type dan ook. En ook niet te maken hebben met kortzichtige managers die elke maand weer met een ander verhaal komen. Als je nog gelooft in SM of Fiat betreffende Alfa/Lancia dan ben je in werkelijkheid ook een dagdromer die nog gelooft in sprookjes, en elke keer weer komt met het mindere succes van Seat!

    Beantwoorden
  • 10 september 2012 om 23:52
    Permalink

    Jammer, onder VAG had Alfa Romeo een consistentere modellenpolitiek gehad, een nog groter afzetgebied door de werkelijk wereldwijde aanwezigheid van het concern, een veel beter dealernetwerk, zowel kwantitatief als kwalitatief (aftersales), een veel grotere exposure in de zakelijke markt in Europa (lease) en een veel betere marketing, publiciteit en communicatie. Marchionnes uitstelpolitiek betekent het einde van Alfa helaas.

    Beantwoorden
  • 11 september 2012 om 08:31
    Permalink

    Alfa in duitse handen is geen alfa meer, gedurfde designs blijven weg en draait alleen nog maar om het geld. Doelstelling van VAG is alleen maar zoveel mogelijk modellen te verkopen, voor de massa. En de smaak van de massa is nou niet bepaald geweldig, meeste hebben geen eigen smaak maar willen graag wat iemand anders ook heeft om zich daar mee te identificeren.
    Alfa heeft nog steeds zijn eigen koers en dat is wat voor mij het merk interessant maakt, als ze slappe aftreksels gaan maken, gaat mijn intresse ook verdwijnen.

    Beantwoorden
  • 11 september 2012 om 09:12
    Permalink

    Geen van de 3 scenario was / is aantrekkelijk:
    1. Een groot “made in Italy” AR onder VAG, grote slagingskans, maar met verlies van identiteit
    2. Een mogelijke opstanding van AR, maar gebouwd in de VS en niet zeer grote slagingskans
    3. Een neergang en geheel verdwijnen van AR

    Als ik m’n kaarten zou moeten inzetten… 😥

    Beantwoorden
  • 11 september 2012 om 09:52
    Permalink

    Ik denk dat 2e het meeste kans van slagen heeft. Alfa Romeo wordt dan in Amerika, Italië en Japan gebouwd. Ze kunnen deze modellen eenvoudig op bestaande platforms bouwen.

    Alfa Romeo onder VAG gaat nooit werken vrees ik. Niemand wacht toch op een SEAT of Audi gebadge? Ik geloof echt niet dat Alfa Romeo unieke techniek krijgt. Dat worden dan gewoon modellen op het MQB of MLB platform.

    Beantwoorden
  • 11 september 2012 om 10:05
    Permalink

    Raaf vergeet de enig juiste megelijkheid: AR gedeeltelijk gebouwd in de VS (grote modellen), gedeeltelijk gebouwd in Italie (midden en kleine modellen), met grote kans op succes, want Sergio begint nooit iets zonder grote kans op succes.
    Het feit dat (door Chrysler!!)de Amerikaanse markt nu open ligt voor AR is van cruciaal belang.
    De nieuwe combinatie nu met Maserati op technisch gebied (vooral motoren)is een duidelijke verbetering.
    Er zijn er veel die twijfel hebben aan SM, dat zijn vaak ook degenen (ook professionals) die niet konden geloven dat hij Chrysler zou kunnen redden. En dat is nu een ongelooflijke successtory waarbij vele analisten hun woorden moeten inslikken.

    Beantwoorden
  • 11 september 2012 om 14:23
    Permalink

    Altijd weer moet ik lachen om de reacties van eigen identiteit,gedurfd en apart design en nog zo een onzin.
    Kijk eens naar het huidige Lancia .De Thema is gewoon een Chrysler met een Lancia badge,de Flavia idem dito.
    De Voyager precies hetzelfde ,dit is Lancia onwaardig !
    Sergio doet hier toch precies hetzelfde waar jullie allemaal zo bang voor zijn !!

    Beantwoorden
  • 11 september 2012 om 14:59
    Permalink

    Voor de ontwikkeling van de Thema en Flavia was totaal, maar dan ook totaal geen geld, gezien de ultra lage verkoop aantallen voor Europa. Dit wordt nu door het samengaan met Chrysler heel anders. Als eerste stap zijn de Chrysler 300 en 200 op een hoger plan gebracht en inderdaad van Lancia badge voorzien. Pas met de nieuwe 200/Flavia zullen we een oordeel kunnen gaan geven hoe de toekomst eruit gaat zien voor Lancia.

    Beantwoorden
  • 12 september 2012 om 01:12
    Permalink

    Als je ziet wat VW doet qua vormgeving, dat eindeloze voortbreien op een succesvol thema, dan past dat helemaal niet bij een merk als Alfa. En zouden ze niet van Seat hun eigen Alfa Romeo maken? Als je nu ziet wat Seat is, in feite niet meer dan een Spaanse Skoda, dan heb je daar als Alfa niks te zoeken.

    Beantwoorden
  • 12 september 2012 om 23:22
    Permalink

    @yamashita
    Droom jij maar van een Alfa onder de VW vlag.. gelukkig komt die er nooit.
    Een Alfa met schitterende TSI, TDI techniek, MQB platvorm en elke 3 jaar nieuwe koplampen en achterlichten. Kortom een Pizza Bratwurst gedrenkt in bier.

    Snap je niet dat zoiets een enorm slechte combinatie is?

    Beantwoorden
  • 13 september 2012 om 14:34
    Permalink

    alfisti alfisti, rustig maar…
    de huidige berichtgeving laat een redelijk rooskleurige toekomst voor Alfa zien. Het feit dat SM Chrysler heeft weten te redden (wat ik nog niet wist), spreekt natuurlijk in het voordeel van SM. Hij zal ons merk wel redden…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.