Assemblage Alfa Romeo Tonale loopt warm

Volgende maand een serie testmodellen.

De Giambattista Vico fabriek in Pomigliano d’Arco maakt zich op voor de productie van een C-segment SUV van Alfa Romeo. Daarmee komt het glorieuze Milanese merk eindelijk weer thuis in de oude fabriek, die ooit eigendom was van een nog zelfstandig Alfa Romeo. Toen de productie van de 159 gestaakt werd (2011), kwam daar een eind aan. De fabriek werd weliswaar flink gemoderniseerd dankzij een stevige metamorfose, maar de dagelijkse assemblage betrof voortaan enkel de bescheiden stadsauto Fiat Panda. Pomigliano heeft een veel grotere capaciteit. Vanaf april staat er dus eindelijk weer een Alfa Romeo op de assemblagelijn. Om precies te zijn in de sectie, waar tot 2010 de 147 van de band rolde.

Premium C-segment.

De langverwachte Tonale is een hoogwaardig product, dat nu eindelijk vorm gaat krijgen. De kleine serie die tot de zomer van de band rolt is onderdeel van een testfase (op de foto’s bij dit artikel zie je de realisatie van de concept). Tevens zullen we deze exemplaren naar verwachting enigszins gecamoufleerd op de openbare wegen rond de fabriek zien verschijnen. In september zal de officiële presentatie van de Alfa Romeo Tonale voor de pers plaatsvinden. Mogelijk in combinatie met een industrieel plan voor het belangrijke Italiaanse premiummerk. Vervolgens zal vanaf het najaar de seriematige productie op gang komen en start vanaf januari 2022 het debuut op de Europese markt.

Opvolger van de Giulietta.

De Tonale zou je gezien het segment, kunnen zien als de opvolger van de Giulietta. Toch staat er vrijwel zeker ook een officiële opvolger van de hatchback uit Cassino op rol. Deze zal echter op een geheel ander platform (EMP-2) komen te staan. Aanstaande zomer zal volgens sommigen de komst van de nieuwe Giulietta worden bevestigd. Mogelijk tijdens de presentatie van een productieplan waar ook updates voor de Giulia en Stelvio in staan vermeld en de aankondiging van de kleine B-UV Brennero uit Tychy. De vorming van Stellantis zorgde voor bijna een jaar vertraging voor de productieversie van de Tonale. De voorbereiding van de assemblagelijn werd vanaf vorige zomer in stappen geleidelijk tot stand gebracht. De Tonale is een Alfa Romeo die nog volledig onder FCA-vlag tot stand gebracht. In die zin is het de laatste der Mohikanen. Commercieel gezien moet de Tonale een keerpunt betekenen voor Alfa Romeo, dat in februari nog geen 2000 auto’s verkocht.

35 gedachten over “Assemblage Alfa Romeo Tonale loopt warm

  • 20 maart 2021 om 10:44
    Permalink

    “ Commercieel gezien moet de Tonale een keerpunt betekenen voor Alfa Romeo” dat zal het zeker niet zijn. Dat keer punt komt pas bij een Giulia SW en een Hatchback Giulietta mito met 3 en 5 deuren opvolgers. Want de Alfist wil van betaalbaar tot exclusieve sportieve Hatch backs, coupes en sedan/station. Door de huidige prijs van de giulia en het gemis van de SW en hybride technieken slaat hij niet aan bij het grote publiek (lease markt). De SUV’s zijn leuke aanvullingen maar is niet iets waar de alfist happy van word sommigen kopen hem bij gebrek aan beter alternatief hoe goed de stelvio ook mag zijn het concept SUV is niet waar het gross van de alfisten op zit te wachten. 8c’s en 4c’s prachtig voor wie het betalen kan en wil en echte imago bouwers voor het merk. Ook de giulia Q en GTA. Maar we zien ook graag betaalbare B, C, D en E segment auto’s als opvolger van hun klassieke voorgangers van de jaren 50 tot nu. En voor wie er geld voor heeft opvolgers van de voor oorlogse specials als de 6C en 8C. SUV’s zijn voor 80% nieuw publiek die Alfa nog steeds zien als roest duivels en andere trammelant. Je moet dan wel met een heel goed offensief komen om die uit hun huidige auto’s te krijgen naar de alfa dealers die er niet meer zijn. Dat klinkt misschien wat negatief maar is wat meer de realiteit. Alle alfa rijders die ik ken houden nu vast aan wat ze nu hebben of stappen over naar een ander merk of houden het bij een klassieker. Geen van hen staat te springen om een SUV. De Brennero als cross over zal misschien nog net gaan. Ik hoop dat ze met de herziene Giulia als nog met hybride techniek gaan komen. Zodat we er na 2030 ook nog ergens mee mogen komen. En een instap 1.5 met 150 en 180 pk met mild hybride en of plug-in ook met de 2.0.

    Beantwoorden
  • 20 maart 2021 om 11:21
    Permalink

    Mooi verwoord AR 159 mooier had je het niet kunnen schrijven, en als klanten weg gejaagd zijn naar een ander merk probeer ze dan nog maar eens terug te krijgen,
    Ik zie het hier in de familie laatste Alfa was een GT.

    Beantwoorden
  • 20 maart 2021 om 13:54
    Permalink

    Duidelijk verhaal AR 159, maar toch denk ik dat de Tonale veel jonge gezinnen (die toch al een SUV zochten bij VAG of een andere groep) zal aantrekken. Luxe comfort en meer uitstraling dan andere merken. De Giulietta trok vlak na de lancering ook veel nieuwe klanten. Het merendeel had nog nooit een Alfa gehad. Dat kan nu ook.

    Beantwoorden
  • 20 maart 2021 om 20:02
    Permalink

    @lancia4ever ik hoop het dat ze wat nieuwe klanten trekken. Maar het zou prettig wezen als ze de jarenlange klanten niet naar de andere merken laten weg lopen. En juist die ook bedienen. Met stelantis hoop ik wel dat ze sterker kunnen worden. Tavares heeft Opel winst gevend gemaakt in korte tijd wat GM nooit gelukt is in 100 jaar dus er is hoop😁 maar Alfa moet wel echt een Alfa zijn in weg gedrag. Een Giulietta op basis van de de 308 zou best wat kunnen worden als ze de Italianen maar aan de wielophanging laten sleutelen. De bernero kan best ook wat worden als het weg gedrag maar word aangepast. En vooral het stuur gevoel. Een nieuwe 2008 stuurt best aardig maar is geen Giulietta. Maar 4 SUV’s en 1 dure sedan daarmee is de balans wel weg voor de Alfa liefhebber.

    Beantwoorden
  • 20 maart 2021 om 21:58
    Permalink

    @AR 159
    Once upon a time…. Er zijn ook liefhebbers van de geur van paard en wagen. En dat is goed én mooi. 6 cilinders, brullende uitlaten, de geur van hete remmen, benzine dampen: Maak me gek! Vroeger was alles beter….. Voor het voortbestaan van een merk is de noodzaak anders: Verbinding maken met de kopers van nu. En de rest? Dat is nostalgie. Alfisiti zoals wij, zijn er onvoldoende om ons geliefde merk levend te houden.

    Beantwoorden
  • 20 maart 2021 om 22:53
    Permalink

    We gaan het allemaal hopelijk zien en beleven. En ik hoop van harte dat voor al de echte SUV gekte weer overwaait de cross-overs gaat nog enig sinds een 2008 huidige versie is net zo groot als een Giulietta alleen de neus is wat vors bemeten. Maar is niet heel veel hoger in dak en raam lijn. Een giulia EV zou wel wat wezen als tegen hanger voor duck face model-3 (het bad eentje)

    Beantwoorden
  • 21 maart 2021 om 14:26
    Permalink

    @AR159: mooi verhaal, maar het verwoordt vooral je eigen gevoel en niet dat van de consument. Kijk naar merken als Porsche, BMW, Audi, Jaguar, Volvo: de consument kiest massaal voor crossovers en SUV’s, ook als het om sportieve merken gaat, ook als het om premium merken gaat, ook als ze in het verleden kozen voor sedans, hatchbacks en sw’s. Een keerpunt gaat het helaas niet worden, want zoals gebruikelijk bij Alfa Romeo loopt men weer jaren achter: alle concurrenten introduceren nu BEV’s in deze klasse, en dat is de Tonale niet. Het echte keerpunt zal dus pas komen als de Stellantis modellen gaan komen. Die zijn veel moderner, komen veel sneller op de markt, en daarvoor is ook in 2028 nog een markt.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2021 om 21:36
    Permalink

    @marablu. Je hebt natuurlijk een heel divers publiek auto kopers. En die vang je in het hele palet en niet allen met SUV’s. Dan is het natuurlijk ook belangrijk welke publiek koopt welk merk om welke reden. Een groot deel van de SUV rijders heeft kort door de bocht genomen geen hoge eisen aan rij eigenschappen ze kopen primair om ruimte hoge instap, status etc. De Alfa Romeo rijders die ik ken kiezen niet voor het merk om als verhuizer door het leven te gaan of interesse hebben in een hoge instap om dat ze slecht Ter been zijn. ze willen geen 13 in één dozijn, ze kopen hem ook niet voor de buurman maar voor hen zelf. Als er een auto fout staat gedumpt op een K plek is het een SUV van de merken die je noemt dat zijn doorgaans niet de categorie die alfa rijden ik kan me niet heugen een alfa asociaal geparkeerd zien staan. En ik zie niet gebeuren dat het BMW Mercedes VAG publiek nasal naar Alfa over stappen misschien een handje vol maar verder niet. Ook zal het Dacia Duster publiek niet in een Alfa stappen en wie nu Koreaans of Japans rijd zijn niet de mensen direct aan Alfa denken bij een switch. Er zal ongetwijfeld een percentage uit een ander merk over te halen zijn maar dat is een klein deel. Men zal daarvoor nog steeds veel aan het imago moeten doen want als ik kijk hoeveel er nog steeds in de jaren 80 vast zitten dat zijn er velen. Als ik ze dan meld dat ik allen bij de dealer kom voor de jaarlijkse APK met minimale uitgaven dan reageert men hoogst verbaasd dat onze alfa helemaal geen duur onderhoud heeft. De SUV heeft voornamelijk de plek in genomen van de MPV en is populair onder senioren en gezinnen. Ik heb privé een Giulietta onze Punto is na 10 jaar weg dat had een 5 deurs mito moeten zijn maar die kwam er helaas niet. Ik heb nu lease en als ik een Alfa had mogen leasen was het dat geworden nu had ik beperkte merk keuze 4 Duitse merken en 2 Franse dus ben ik voor het vordeligste gegaan een 2008e daardoor houd ik nu 100€ per maand in de zak dus op vakantie verder dan de NL grenzen gaan we met de Alfa want die EV haald Maastricht nog niet eens🙁 na een half uur laden in Eindhoven kom ik er net. Reisje Italia is met de 2008e geen optie dat doen we wel met de alfa dan kun je in een dag reiden in Milaan zijn. Een Tonale kan dat ook in een dag dankzij de benzine tank als plug-in zal hij wel een stuk minder dorstig zijn in de bergen dankzij het opladen bij een daling.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2021 om 23:24
    Permalink

    @AR 159
    Als rijders van andere merken niet overstappen naar Alfa Romeo, zoals je schrijft, dan blijven de productieaantallen dermate laag dat jij in een ruk fossiel gestookt de Alpen over kan/mag om in Milaan het licht uit te gaan doen. Geen dertien in een dozijn is voor Alfa Romeo vooroorlogs. Kleine productieaantallen en onbetaalbaar. Om bestaansrecht te hebben moet het merk kleur geven aan mainstream, en dus moeten aansluiten bij wat gangbaar is en dáár een eigen draai aan geven. Zo’n beetje wat ze met de 156 hebben gedaan. Al het andere is stomerij.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2021 om 10:46
    Permalink

    Nou ik weet niet of jongen gezinnen echt op een SUV zitten te wachten; de kofferbak is niet altijd even groot; wat mij betreft liever een station in formaat Giulietta/Giulia/159 oid. Stelvio heeft dan wel weer een aardige kofferbak maar is nogal prijzig (maak die toch eens in hybride, net als de Giulia).

    Ford Puma bewijst dat ook dergelijke auto’s lekker kunnen sturen (oké een gewone hatchback is nog beter), hopelijk biedt de 2008 een goede basis maar breng dan ook echt een volledige elektrische variant met een beetje range, ook van de Tonale!

    ps. de IONIQ 5 had Lancia toch zelf moeten bouwen? Kan Lancia ze niet bij Hyundai inkopen?

    Beantwoorden
  • 22 maart 2021 om 12:23
    Permalink

    Je moet mensen een reden geven om de auto te kopen: Waar in is de auto goed? Een auto kan goedkoop in gebruik zijn, iemand een groen gevoel geven, een goede kofferbakinhoud hebben, enz., enz. Ofwel, een auto moet in bepaalde specificaties positief naar voren komen om publiek te trekken.

    Marchionne had hier een gruwelijke hekel aan, auto’s moesten niet op specificaties verkocht worden, maar op het merk. Prima, een merk dat staat als een huis, met trouwe kopers, is ook een recept voor mooie verkopen. Als dat evenwel doet, dan richt je je juist wel op de Alfist en hier wringt hem de schoen: Men wil auto’s verkopen niet op specificatie, maar op merkwaarde, maar komt vervolgens met auto’s aanzetten waarmee de merkliefhebber niets heeft.

    Kortom, ik zie de combinatie van SUV en Alfa als blijvend probleem. We hebben het niet over één SUV in het assortiment erbij voor de SUV-liefhebber, maar om het vervangen van sportieve modellen door lompe SUV’s over het gehele modellenpallet. Gelukkig waait er nu een andere wind.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2021 om 14:34
    Permalink

    156 was een bijzonder mooi aanbod in die tijd; misschien niet zo groot als de concurrentie, wel de looks (voor die tijd echt super gaaf (imho)), het weggedrag en een betaalbare prijs. Daarbij als eerste de introductie van de snelle diesel (JTD).

    De 156 SW en de 147 gingen vervolgens mee op dit succes.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2021 om 00:14
    Permalink

    @niccolo helemaal met je eens dat er wel mensen over moeten komen maar dan moeten ze eerst wat aan imagoprobleem moeten oplossen. En auto’s voor een breder publiek maken dat doen ze nu niet de huidige 2 modellen zijn dus danig aan de prijs door gebrek aan een instap versie ze in een Nice opereren maar er mist juist een 156 insteek die had wel instap modellen en sprak een groot publiek aan. Ik en velen met mij hebben geen 200+ ok versie nodig als basis versie met een 1.3/1.5 basis versie met mild hybride of plug-in zouden de aantallen van de Giulia toenemen. En een station die meer ruimte geeft maar niet meteen zo duur is als een minder ogende stelvio (vind het de minst lelijke suv maar vind concept suvs per definitie niet mooi). Als de giulia er als EV zou zijn die can concurreren wat betreft techniek met een Tesla’s model 3 zouden ze een lease kanon hebben en had hij hier voor de deur gestaan naast de. Giulietta. Een EV was voor mij de enige manier om buiten de standaard merken lijst te shoppen.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2021 om 00:15
    Permalink

    Probleem is nu dat ze bijna geen markt aanspreken niet nieuw publiek maar ook niet hun bestaande klanten kring.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2021 om 17:24
    Permalink

    @AR 159
    Eens, en daarbij vraag ik mij af wie de bestaande klanten zijn. Er is een trouwe schare liefhebbers die het wagenpark in de lucht houdt, maar de rest van de wereld is verder gegaan in een wereld waar de techniek niet heeft stilgestaan. Iemand die vol overtuiging vroeger, want dat moeten wij inmiddels stellen, een 156 heeft gekocht is inmiddels ook een paar jaartjes ouder (159 idem). En heeft andere wensen, ook op het gebied van techniek. Kortom, het merk moet gewoon weer opnieuw opgebouwd worden.

    Beantwoorden
  • 24 maart 2021 om 12:38
    Permalink

    Jammer dat hier mensen net als Ar 159 een totaal verkeerd beeld scheppen
    Mensen die hier op deze site dit lezen kopen nooit merr ern alfa .
    Toen de 156 uitkwam was alfa ook merr dood dan levend en het succes kwam ervan.
    De nieuwe mensen willen gewoon een luxe suf vandaar dat de stelvio beter verkoopt dan de giulia. Ik zou ook voor de stelvio gaan omdat het gewoon geweldig rijd.
    Sommige leven te veel in het verleden

    Beantwoorden
  • 24 maart 2021 om 21:40
    Permalink

    Sommigen hebben een probleem te erkennen dat het niet goed gaat… waar de fabrikant het zelf volmondig mee eens is, want het roer is niet voor niets omgezet.

    Beantwoorden
  • 25 maart 2021 om 19:06
    Permalink

    @Hans Vanaf de wal zie ik en vele anderen dat echte serieuze merken wel bezig zijn met plannen, introduceren en verkopen van auto’s! Daar gaat het om in deze business, wist je dat! ?

    Beantwoorden
  • 28 maart 2021 om 20:25
    Permalink

    @AR159 , ik heb vroeger diverse Alfa’s gereden en sinds 2006 kan ik voor mijn werk een lease auto uitkiezen. Wij hebben daarbij een vrije keuze en toch is het mij in de afgelopen 15 jaar niet gelukt om een goede Italiaanse gezinsauto te kiezen. In het begin te weinig budget voor de 159 en destijds was de 147 te klein voor een gezin met 2 opgroeiende kinderen, zeker ook qua bagageruimte. Daarna is het alleen maar minder geworden, verouderde modellen, geen SW’s, geen SUV’s. Ik rijd nu een BMW X1 en dat bevalt uitstekend. Ruim, sportief en de hoge is zit toch echt wel lekker. Uiteraard heb ik nog even naar de Giulia gekeken. Prachtige auto maar waar is de SW uitvoering? Ik heb ook gereden met de Jeep Compass, reed lekker maar afwerking niet op niveau van het prijskaartje dat er aan hangt, zeker niet voor de recente facelift. De Stelvio is ook een mooie auto maar buiten bereik… Laat maar komen die Tonale..

    Ik heb helemaal niets met Skoda en vind de modellen van ze redelijk emotieloos maar één ding begrijpen ze daar wel, het gros van de lease auto’s wordt voor de zaterdag uitgezocht… daar zouden de beleidsmakers bij met name de oude FCA merken eens goed over na moeten denken.

    Beantwoorden
  • 28 maart 2021 om 20:40
    Permalink

    @AR 159, wat betreft de instapmodellen heb je zeker een punt. Overigens heeft Peugeot met de 508 daar nu ook een stap naar beneden gemaakt, wellicht dat Alfa daar nog in kan volgen. De 508 was in eerste instantie alleen met de 1.6 180 pk te krijgen maar nu ook met de 1.2 met 130 pk, die overigens in de 3008 en 5008 voor heel veel mensen uitstekend voldoet. Een dergelijke downgrade actie kan incl. BPM duizenden euro’s schelen en in Nederland opeens een flinke uitbreiding van potentiële lease klanten opleveren.

    Beantwoorden
  • 29 maart 2021 om 01:07
    Permalink

    Ik ben geen tegenstander van een tonale of Stelvio prima dat ze ze verkopen en dat ze nieuwe markt en publiek willen aanspreken maar niet de hele wereld zit op die dingen te wachten. Echter er is een grote schare vooral onder alfa liefhebbers die meer zitten wachten op een Giulia SW naast de sedan en SUV versie er van. Een SW is een grotere markt voor dan de sedan. Alleen omdat die niet populair is in de VS kreeg de EU hem ook niet maar Alfa moet het van Europa hebben. En als er liefhebbers in de USA zijn niet hem dan alleen aan in de webshop en zet hem voor die klant gewoon op de boot.

    Ze moeten dus niet raar op kijken als ze straks alleen SUV’s hebben en een verouderde Giulia dat ze een laag verkoop blijven houden. En dat veel liefhebbers afhaken. Ik hoop van harte dat ze 500.000 Tonale’s slijten per jaar. Echter ben ik sceptisch omdat ik ze er nog geen 10% van die aantallen gaan halen. Als ze dat reden mogen ze al in de handen wrijven van een buitengewoon goed succes. Dit word wederom vooral een Italiaans verkoop verhaal buiten Italië zie ik ze er geen massa’s van verkopen.

    Beantwoorden
  • 29 maart 2021 om 20:40
    Permalink

    Voor serieuze verkoopaantallen is een serieus modelprogramma nodig, die niet alleen de diehard fans maar ook een breed publiek aanspreekt. Hopelijk is dat straks met Stellantis mogelijk. Daarbij horen inderdaad ook een Giulietta en Giulia opvolger met SW’s maar ook de SUV’s…

    Hopelijk komt dan ook het besef dat er ook pragmatisch ruime modellen bij horen. Mijn Alfa 33’s en Alfa 155 waren niet alleen lekker sportief maar ook lekker ruim. Na de 146 is er geen ruime C-segmenter meer geweest bij Alfa en dat heeft echt wel kopers in de weg gestaan…
    Alfa hoeft ook niet als premium alternatief voor BMW gepositioneerd te worden in de markt, laat het net als Peugeot, net onder premium wegzetten maar dan als sportieve variant.

    Beantwoorden
  • 30 maart 2021 om 21:31
    Permalink

    @AR 159
    De liefhebbers nemen nog geen 50.000 units op jaarbasis af. Daarmee heeft het merk geen bestaansrecht. They have to put the money where the market is.

    @paddyspark
    Zoals vroeger bij de 156. Een auto met een eigen karakter, dat paste bij het merk maar aansloot bij de markt. In die optiek zie ik kanzen voor de
    Tonale. Niemand koopt tegenwoordig nog een sw. Anders hadden ze bij Porsche wel zoiets gemaakt. Of bij Bentley. Maar nee, hoog op de pootjes moet het zijn. De verkoopcijfers zeggen voldoende.

    Beantwoorden
  • 31 maart 2021 om 22:52
    Permalink

    @niccolo, helemaal mee eens, je zult als merk mee moeten gaan met de marktvraag. De 156 paste precies bij die marktvraag eind jaren 90 en was ook niet overdreven premium in de de markt gezet. Daarna moest Alfa premium worden en hebben praktische modellen als de 146 en 156 nooit echt overtuigende opvolgers gekregen. De 159 was een stuk duurder, de 147 minder ruim (was meer de 145 opvolger)….

    Weer later was het besluit om de SUV rol exclusief bij Jeep te laten ook niet handig. Dat heeft Alfa en Lancia heel veel klanten gekost in de afgelopen jaren. Natuurlijk zie ik heel graag een nieuwe GT en een SW maar voor de continuïteit zijn sportieve suv’s in het b en c segment nu echt essentieel, bij voorkeur ook met een goede elektrische uitvoering. Ontwikkelingen gaan nu echt snel en ze zullen mee moeten. Bij stellantis heb ik daar nu wel vertrouwen in, PSA heeft de afgelopen jaren al aardig doorgepakt met alle merken, hopelijk kunnen de FCA merken nu van profiteren en aanhaken.

    Beantwoorden
  • 6 april 2021 om 22:14
    Permalink

    @Paddyspark
    Zeker als je bedenkt dat Stellantis de eerste twee maanden van het jaar de meeste auto’s verkocht heeft in Europa. Kijken wij alleen naar de personenauto’s dan staan ze op de tweede plek. Met dank aan de goede verkoopcijfers van Peugeot. De ambitie is er, een fundament ligt er hiermee denk ik, en het succes met Peugeot bewijst dat ze gevoel voor de markt hebben. Het vertrouwen groeit!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.