Home » Alfa Romeo , Autotest

Eerste rij-indruk Alfa Romeo MiTo Turbo TwinAir

15 juni 2012 17:25 4 reacties

Na 500, Ypsilon, Panda en Punto, kunnen we nu eindelijk de eerste Alfa Romeo verwelkomen, die voorzien is van de tweecilinder TwinAir met turbo, goed voor 85 hele pk’s. Met dank aan de Alfa Romeo dealer om de hoek starten we alvast vol verwachting deze kleine krachtpatser, waar we nu al een paar jaar heel enthousiast over zijn. Zal deze Engine of the Year Award winnende krachtbron ook in de MiTo weten te overtuigen?

Voordat we de Punto reden, hadden we wat dat aangaat nog wat gezonde argwaan, maar sinds dat een perfecte combinatie blijkt, verwachten we best veel rijplezier in deze goed sturende kleine Alfa. Net als bij de Punto geldt dat je ‘m zo zuinig mogelijk kunt rijden’ (ongeveer 24 km met 1 liter), maar je kunt ‘m ook flink de sporen geven met dus een wat hoger verbruik als gevolg. Dat is tot nu toe in elke TwinAir gebleken en is bij de deze B-segment auto’s nog iets meer merkbaar. Wil je van deze motor een echt zuinigheidswonder maken, zul je in de Fiat op de Eco-knop moeten drukken en in de MiTo de DNA-schakelaar op ‘N’ moeten zetten. Je hebt dan wel een stuk minder vermogen met een pk of 77. Voor het zo min mogelijk tanken hebben we dan ook al een andere aanrader onlangs voor je geserveerd, hoewel gezien de aanstaande wetswijzigingen we verwachten dat de TwinAir de voordeligste gaat worden.

Het eerste verschil is al merkbaar bij het omdraaien van de sleutel, want het ‘Alfaatje’ dat in de folder officieel heel stoer ‘Turbo TwinAir’ heet, heeft een iets donkerdere intonatie dan z’n soortgenoten met ‘Bicilindrico’. Het is dus duidelijk dat Alfa Romeo nu echt gedownsizede sportiviteit presenteert terwijl bij de 1.3 JTDm ECO daarentegen het economische aspect de boventoon voert. Wij waarderen deze benadering enorm en de raampjes gingen dan ook zelfs even naar beneden, om de brom beter te horen. Intussen is er van trillingen in het interieur ook in de MiTo nauwelijks tot geen sprake. FPT heeft nu een balansas toegepast dat de natuurlijke vibraties van een een tweecilinder-in-lijn onderdrukt. Net als bij de kleinste diesel, leidt dat tot opvallend veel comfort, zelfs bij hogere snelheden.

Om je niet steeds van je volle vermogen te beroven (145 Nm bij 1900 toeren p/min) blijft het DNA-systeem nu ook in de laatst gebruikte stand staan (dus ‘D’) in tegenstelling tot wat je gewend bent van Alfa’s ‘Manettino’. Ook in de MiTo zijn we erg te spreken over het aangrijpingspunt en de stadium waarin de auto vanuit stilstand (of bij hele lage snelheden) tot leven komt. De zesbak is opnieuw een verrijking voor de rijdynamiek en tevens een extra ‘tool’ om zuinig te rijden. Bij dat laatste blijkt opnieuw dat de TwinAir gekoppeld aan een transmissie met zes verzetten beter presteert, want in de Ypsilon, Panda en 500 kun je eerder het gevoel krijgen dat je een versnelling te hoog zit.

De leukste MiTo op de QV na is zelfs onze enthousiaste eerste conclusie over de Turbo TwinAir met 14% bijtelling. Want ook de gewichtsverdeling, of beter gezegd de gewichtsafname, zorgt voor een meer ‘fun to drive’ Alfa Romeo! De kleine benzine weegt 1105 kg, terwijl de kleine Diesel 1125 kg zwaar is. Je gaat duidelijk nog enthousiaster door een bocht, wat met de zeer goed sturende MiTo sowieso al leuk is. Maar de winst in kilo’s merkt je vooral bij het betreden van de vele ‘verkeersdrempel-parken’ die ons land rijk is. Dat resulteert met de JTDm namelijk nogal vaak in een ondankbare rit, maar met de TwinAir blijf je duidelijk vrolijker. De Alfa Romeo MiTo Turbo TwinAir is verkrijgbaar vanaf 17.050 euro (Progression) en is binnenkort ook te krijgen met Sportiva (QV) pakket met zelfs Sabelt sportstoelen als extra optie. Hoewel dat laatste misschien iets te overmoedig is, moeten we toegeven dat de MiTo TwinAir voor heel veel rijplezier zorgt en dus zelfs best een beetje sportief genoemd mag worden. Het bewijst weer eens dat rijgenot vaak in de combinatie zit en niet in formaat.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

4 reacties »

  • GT20JTS schrijft:

    Aannemende dat 1690 en 1710 kg. een type fout is, ben ik benieuwd wat het ding nu echt weegt.

  • Yaron schrijft:

    Wat ik wel nog mis is het antwoord op de volgende vraag (uit een ander artikel): “Sommigen noemen het een echt Alfa geluid. We zullen jullie uiteraard z.s.m. meedelen of dit ook klopt… “

  • Lancia4Ever schrijft:

    @GT20JTS: EDIT: was een foutje excuus.., keek in alle haast verkeerd op de lijst. Ik dacht al dat het wat aan de zware kant was :mrgreen:

    @Yaron: Een echt Alfa geluid? Nee want het is bv geen smeuïge boxer. Ik denk dat in dit segment (tot ver daarboven) een echt Alfa-geluid de komende 100 jaar ook niet terug zal keren. Maar het is wel een leuke sporty sound. 8)

  • San schrijft:

    “het gevoel krijgen dat je een versnelling te hoog rijdt”, dit is dus de oorzaak dat velen bij lange na niet de opgegeven verbruikscijfers halen. Vorige week nog in Autobild een Panda die op de Ampera na procentueel het verst van de opgegeven waarden zat. Het is het idee dat de motor te laag in toeren zit maar dat is juist het specifieke eraan.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Alfa Romeo , Autotest

Lees meer over

, , , ,

Volg ons

Advertenties