Lancering Alfa Romeo in Amerika wordt een kwestie van geduld

Alfa Romeo USA

Vanuit Amerika wordt het ook steeds duidelijker dat het meest prestigieuze project van de Fiat groep, het weer op poten zetten van Alfa Romeo, een zeer lange adem zal hebben. Diverse bronnen maken nu melding van een uitstel van een Amerikaanse marktintroductie van het Milanese merk. Pas tegen het einde van 2012 zal een gelimiteerd aantal 4C’s in de eerste showrooms arriveren en vervolgens zal dit model niet eerder dan medio 2013 versterkt worden door een Crossover (Kamal). De Giulia arriveert in Amerika niet eerder dan eind 2013. Volgens insiders is het design van dit belangrijke model de afgelopen 18 maanden al drie keer afgekeurd door opperhoofd Marchionne.

Dat de beleidsmakers van Lingotto en Auburn Hills niet over één nacht ijs willen gaan wat betreft de lancering van Alfa Romeo op deze nieuwe markt, vinden wij heel aannemelijk aangezien het een hele logistieke heisa met zich meebrengt. Ook voor het merk Fiat ondervindt men momenteel de grenzen van wat binnen een hele korte termijn maximaal haalbaar is (slechts de helft van het uiteindelijke dealernetwerk is nog maar gerealiseerd). Bovendien gaat alle aandacht momenteel ook uit naar de herpositionering van Dodge, dat met dank aan de Amerikaanse versie van de Giulietta met dit label vorm moet gaan krijgen. Dit model wordt inmiddels overal gespot (foto onder)…

Dodge Giulietta

Het vooruitschuiven van lanceringsdata drijft echter een bijzonder groot gat in onze beeldvorming, over hoe dit mooie merk ooit op ons eigen continent blijvend succesvol, of op z’n minst rendabel moet worden (tegenwoordig zit tussen deze twee aspecten steeds minder ruimte). Wanneer komen de Crossover en de Giulia? Door de meest recente juridische onzekerheden waar Fiat in Turijn deze dagen mee wordt geconfronteerd, kun je je afvragen of volgende zomer de succesvolle Giulietta wel op versterking kan rekenen. Ook een evolutie van de huidige MiTo staat voorlopig nog niet op de korte termijn agenda. De Giulia zal in de VS worden gebouwd en zal om allerlei praktische redenen niet veel eerder bij ons te koop staan, dan aan de andere kant van de oceaan. Met dit alles neemt de onzekerheid rond dit merk eerder toe dan af…

We vragen ons af of de Amerikaanse introductie van Alfa Romeo niet ten koste zal gaan van een plek op de Europese markt. De Giulietta toont aan dat er wel degelijk potentie is voor dit merk, maar het lijkt er voorlopig op dat het ongunstige handelsklimaat op ons continent, de managers blind maakt voor een zo spoedig mogelijk vervolg. Of is hier simpelweg sprake van een gebrek aan slagkracht en kan het merk uit Milaan eventueel het kind van de rekening worden tijdens een verder fantastische Italo-Amerikaanse fusie?

 

8 gedachten over “Lancering Alfa Romeo in Amerika wordt een kwestie van geduld

  • 19 juli 2011 om 21:16
    Permalink

    Oh dit zijn leuke berichten,

    Als je het bij elkaar optelt de laatste weken met Sergio die op zoek is naar meer Managers dan kan dit verhaal weleens kloppen. FGA groeit te snel en ze kunnen het niet bijhouden momenteel. Ze moeten nu echt wakker zijn in Turijn en ik geef ze 1 HEEL DUIDELIJK ADVIES EN ALS HET MOET RIJ IK ER ZELF HEEN ALFA ROMEO IS NUMERO UNO PRONTO!!!!! Alfa kun je momenteel echt niet laten verslappen in alle Europese landen trekt het merk giga aan nu moet je doorpakken. Doe je dat niet dan laat FIAT een hele grote kans liggen.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 19 juli 2011 om 21:52
    Permalink

    Amai kan nog spannend worden zo.
    Er zit wel een erg groot tijdsgat tussen de Giulietta en het volgende nieuwe model.
    De 4c hoe mooi ook is niet meer dan een lokkertje of zelfs een zoethoudertje.
    Tegen de tijd dat de Giulia er daadwerkelijk is moet de Giulietta al weer zijn eerste opfrisbeurt gaan krijgen cq. al gehad hebben.
    En waar blijft de Spider? de 6c coupe en spider? de Kamal?
    Vergeet ook niet dat de Mito al een tijdje meedraait die ook van tijd tot tijd opgefrist moet worden….
    Geef dat verdraaide VW niet een reden om bij het horen van al die
    uitstel berichten en typische Italiaanse chaotica te gniffelen uit leedvermaak.
    Aktie ! verhip nog eens aan toe zeg.

    Beantwoorden
  • 20 juli 2011 om 09:04
    Permalink

    Ik kan wel begrijpen dat Marchionne echt geen fouten wil maken met de nieuwe modellen en daarom wat uitstel wil maar zonder nieuwe modellen gaat het merk gewoon dood. Het momentum dat nu gecreëerd is met de giulietta blijft ook geen jaar meer duren.

    Op deze manier ben ik genoodzaakt om straks iets anders te kopen dan een Alfa… 😥

    Beantwoorden
  • 20 juli 2011 om 10:31
    Permalink

    @Lusso

    Hoezo genoodzaakt? De 159 is nog te koop hoor ok de keuze is beperkt twee opties een 1750TBI of een 2.0 met 140 pk de euro’s voor de 170 moet je in je zak houden naar Nunspeet rijden en laten chippen door squadra en hij levert net als de 170pk versie 200PK en 390nm. Het is en blijft een prachtwagen met goed rijeigenschappen waar weinigen aan kunnen tippen.

    Laatst met een A4 S-line 2.0 TSI (2010) gechipte gereden de eigenaar durfde een 159 niet aan wegens het SUD syndroom dat bij het gros van de mensen leeft. Ik heb hem op een voor mij bekend stuk gereden met wat leuke bochtjes die ik bijna dagelijks neem met de 159 zonder sport onderstel. De a4 is geen slechte auto maar hij kon ondanks zijn sport onderstel niet tippen aan de 8 kleps diesel. In een van de bochten die ik met vergelijkbare snelheid nam werd ik verrast door een uitbrekende achterkant en hard ingrijpen van het ESP systeem. In een eerder bocht op een klaverblad voelde ik ESP ook ingrijpen. Hoewel de S-line een zwaardere besturing heeft is het alles behalve direct en gevoelloos en moet je werken om hem in zijn baan te houden. Bij de 159 heb ik er geen enkele moeite mee en grijpt ESP en ASR zelden in ondanks dat de 8 klepper 160PK en 360NM op de voorwielen loslaat. Esp heb ik slechts 1 keer voelen ingrijpen dat ik vorige winter op een beijzeld wegdek reed en daar de pekel wagen zijn werk niet had gedaan. En dan is de mijne nog niet voorzien van de standaard Q2 die er pas in 2008 op kwam. Me teen Q2 versie en sport onderstel kan de lat nog een stuk hoger gelegd worden.

    Maar ja het is wel lang wachten als het dan toch zolang moet duren blaas dan de 159 als nog nieuw leven in met een face lift waarbij ze van het uiterlijk afmoeten blijven kan me niet voorspellen dat hij daar van opknapt. Maar een paar schuifjes in de gril die de lucht stoom beperken bij kou kan geen kwaad als het vriest en ik heb tegen wind gaat de temp omlaag ipv omhoog als ik het gas vloer. Een iets betere aerodynamica kan ook geen kwaad maar beperk dat door helder glas voor de 6 loops boos kijkers. En nog iets meer gewichtsreductie.

    Voor een nieuw model mogen van mij de voor wielen wel wat meer naar voren want die overhang is niet echt handig met te hoge drempels. En een betere gewichtsbalans mag altijd .

    Beantwoorden
  • 20 juli 2011 om 11:13
    Permalink

    Ik heb al een paar keer eerder hier gezegd… Je zal maar Alfa Romeo dealer wezen.. Ik wens ze veel sterkte, want met een MiTo en een Guilietta alleen gaan ze het niet niet redden.

    Beantwoorden
  • 20 juli 2011 om 11:35
    Permalink

    @AR159 : ja klopt wel, maar ik heb het over een aankoop binnen twee jaar. Ik had verwacht dat er in 2013 al een en ander zou bestaan binnen het gamma, maar als ze steeds schuiven begin ik er aan te twijfelen.

    Beantwoorden
  • 20 juli 2011 om 11:45
    Permalink

    Tja, autoweek wist gister ook al te melden dat de giulia pas richting Q2 2013 mag worden verwacht, vandaag staat er dat de 159 alleen nog in TI uitvoering te bestellen is.

    Nu was de 159 natuurlijk geen volumemodel meer de laatste jaren, maar dit wordt redelijk belachelijk, als dan vervolgens de doorontwikkeling van de mito/giulietta ook moeten wijken voor de sprong naar amerika, zou het wel eens kunnen dat de mito/giulietta niet de aanloop naar een nieuw sterker alfa romeo, maar slechts een korte opleving worden.

    Beantwoorden
  • 20 juli 2011 om 19:57
    Permalink

    Ik zit al een tijdje te wachten op een 5 deurs Mito,maar volgens mij gaat dit heel lang duren !!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.