Vormt nieuwe Dodge de basis voor Alfa Romeo?

nieuwe dodge

Inmiddels is in Belvidere (Illinois) de preproductiefase gestart van de nieuwe strategisch zo belangrijke compacte sedan van Dodge op het Italiaanse Compact-Wide platform. Volgens insiders hebben de eerste exemplaren een 1.4 Turbomotor (FGA) en zijn er aan de achterzijde twinpipes te zien (zoals op de Giulietta). Het interieur zou vrijwel geheel zwart  zijn met subtiele rode accenten. De naam van de nieuwe Dodge is nog steeds geheim aldus de Amerikaanse website Allpar. De Dodge vormt de eerste volledig nieuwe creatie van de Chrysler groep die onder regie van Fiat tot stand is gekomen.

De hierboven beschreven kenmerken van de nieuwe Dodge hebben veel weg van Alfa Romeo’s huidige DNA. Het is dus heel goed denkbaar dat de compacte sedan tevens de basis vormt voor een nieuw model van Alfa Romeo. In hoeverre dat zo is moet echter nog blijken, want het kan ook gewoon zo zijn dat er een hoop Giulietta in de nieuwe Dodge is verwerkt om de ontwikkelingskosten zoveel mogelijk te drukken. Hoe dan ook, deze nu al zeer goed ogende Dodge (prachtig Front!) bezit duidelijk wat Italiaanse flair en zal de basis vormen voor tegenhangers van Fiat, Alfa Romeo en Lancia/Chrysler (Delta/200). De Fiat komt volgend jaar als eerste al op de markt en debuteert in Peking. Deze sedan zal voor 99% identiek zijn aan de Dodge en wordt een belangrijke troef om eindelijk een serieus Italiaanse wapenfeit in Azië tot stand te brengen.

12 gedachten over “Vormt nieuwe Dodge de basis voor Alfa Romeo?

  • 11 oktober 2011 om 18:15
    Permalink

    Wederom een voorwielaangedreven Alfa Romeo D-segment sedan? Als ze serieus de concurrentie aan willen gaan, moeten ze bij FGA toch met wat anders komen. Dit past echt niet bij Alfa Romeo als Premium paradepaardje.

    Ik denk dat C-Evo Wide voornamelijk bedoeld is voor de in Amerika populaire grote C-segment sedans. Zou meer dan een gemiste kans zijn om hier zonder aanpassingen een Alfa Romeo op te bouwen.

    Beantwoorden
  • 11 oktober 2011 om 19:28
    Permalink

    Onzin

    Alfa Romeo heeft super voorwielaandrijvers die beter rijden als achterwiel aandrijvers Alfa Romeo bouwt de beste voorwiel aandrijvers. Moet je met BMW rijders praten in de winter.

    In de praktijk weet 70% van de BMW 1 serie rijders geen eens dat ze achterwiel aandrijving hebben.

    In praktijk heb ik liever een voorwiel aangedreven auto of hij moet boven de 300PK hebben of eigenlijk dan liever 4WD

    Ciao

    Niels

    BeantwoordenReport user
  • 11 oktober 2011 om 21:40
    Permalink

    Daar ben ik het volledig mee eens. Achterwielaandrijving brengt voor 80% van de verkochte motorisering helemaal niks. Plus de winterse ongemakken en minder ruimte achterin (ga maar eens in een BMW in het midden zetten) en in de kofferbak.

    De 159 en ook toendertijd de 156 hebben aangetoond dat Alfa zeer goede voorwielaandrijvers kan bouwen. Alhoewel ik een Gulia met achterwielaandrijving, TCT en de 170Pk diesel of 1.4 niet verkeerd zou vinden. Maar als dat de prijs sterk verhoogd of de marktintroductie verlaat mag het van mij gewoon een voorwielaandrijver worden.

    oh btw en op het ciruit geldt hetzelfde. BMW wordt in het tourwagenkampioenschap het snot om de oren gereden, eerst door Seat en vervolgens door Chevrolet. Allebei voorwielaandrijvers 😈

    BeantwoordenReport user
  • 12 oktober 2011 om 09:41
    Permalink

    Deze Dodge wordt een typisch Italiaanse auto in de familie van de Bravo/Delta/Giulietta.
    Allemaal dezelfde hoog oplopende lijn naar achter toe, ronde neus, hoog achterwerk.
    Vooral de neus doet me heel sterk aan de Delta denken, ook de koplampen hebben dezelfde vorm.

    BeantwoordenReport user
  • 12 oktober 2011 om 10:51
    Permalink

    Oeps! Alle scooprechten gaan naar jou Lusso! 😛 Ik vind die Dodge een beauty! En dat heb ik nog nooit van een Dodge gezegd…

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2011 om 14:02
    Permalink

    @squadra

    Ik ben het met je eens voor dagelijks gebruik ben je beter af met een VWD helemaal nu met Q2 (hoewel ik liever de hardware variant had dan de elektronische die doet het immers via de remmen en dat geeft toch vermogens verlies) en als de vermogens te hoog worden geef me dan een Q4 hoewel ik dit best op meer modellen zou willen zien.

    Doe dan de spiders en coupe’s en E-segment met RWD.

    Ik vind een RWD best leuk ook in de sneeuw je kunt er zo leuk mee spelen zonder een meter vooruit te komen lekker spinnen en tollen om de as dat lukt nu alleen als ik wintersloven er af laat en in zijn achteruit of als er ijsel licht anders is hij zo voorspelbaar en betrouwbaar als wat. Een echte labrador de allemansvriend speels en leuk zonder verrassingen. Het geen je wilt om je gezin in te vervoeren. Leuk voor paps om snoeihaard mee door de bochten te jakkeren haarspeld bocht naar haarspeld bocht op de vakantie in de bergen te verslinden (kom hier niet verder dan een klaverbaadje)Maar niet het venijn van een valse dobberman die bij iedere onverwachte beweging in je kuiten bijt.

    Er zijn maar weinigen die het compromis sportief en comfortabel weten te combineren het is of bok hard of te slap Alfa is met de 156 en 159 er in geslaagd een lekkere stuurmanswagen met comfort op de weg te zetten waar je ook je gezin in mee kunt nemen zonder dat ze er ziek en beroerd in worden en waar je je vrouw ook mee op pad durft te sturen als de weersomstandigheden wat minder zijn.

    Ik heb 3 jaar met een nieuwe E46 mogen rijden heerlijk speeltje voor mij maar niet voor 95% van mijn passagiers. En verschrikkelijke stoelen en voor max4 personen of je moet de hele rit op een achterwiel willen zitten. De stoelen was ik na 5 minuten al zat laat staan scheef zitten op een nog hardere achterbank.
    Nee ik heb er geen spijt van dat ik daarna over ben gestapt op VWD Alfa’s beter, confortabeler en minder storings gevoelig en veel goedkoper in onderhoud en aanschaf. Tja ook de rest waarde is wat minder maar wat doet een duitser van de zelfde leeftijd en km’s na 10 jaar? 500 misschien 1000 euro meer maar dat hij 3/4 jaar was was die ook 5K of meer duurder en dan heb je een kale crepy Duitser.

    BeantwoordenReport user
  • 12 oktober 2011 om 17:11
    Permalink

    Alfa Romeo heeft een nieuwe onderstel man en die doet nu ook Abarth het eerste wat hij deed was de auto’s wat zachter maken. Jammer dat Alfa Romeo geen eigen motorsport afdeling meer heeft anders kon je dat mooi laten samen gaan. Toen Alfa Romeo nog WTCC deed met de 156 had Giovonardi altijd een keihard onderstel met alle druk op de neus om zo goede tractie te krijgen. Jamens Thomsom heeft dit helemaal verandert en heeft echt uren door gebracht in de S2000 Alfa 156 om hem zachter te maken daardoor kon hij in het laatste seizoen met een dik 10 jaar oude auto nog races winnen. Alfa Romeo’s top tijd was natuurlijk de 155 (GTA) en daarna DTM Abarth zette toen de auto’s op. Het mooie is dat het gedrag van een Delta Intergrale of een Alfa Romeo 155 Q4 veel beter is als van een Audi Quatro of een Nissan Skyline R34. Die hebben last van mega overstuur de achterkant duwt de neus naar buiten zeg maar. Door het jaren lang testen van de Delta in het WRC kreeg Abarth de mix helemaal perfect. En toen was het zo dat die kennis gelijk werd terug vertaald naar de straat auto’s. Jammer genoeg werd dit nooit opgepakt door de Marketing afdeling. Het recept is altijd het zelfde gebleven bij de Italianen zelfs voorwiel aandrijvers kregen dit karakter voorbeelden de Alfa Romeo 916 GTV en Spider en ook de Alfa Romeo GT waarbij eerst de achterkant reageert en daarna de voorkant maar wel prachtig in balans. Ik heb dit zelf eens mogen meemaken toen ik in Duitsland vlakbij Bitburg met de Spider een Ausfarth nam op de Autobahn en ineens de achterkant weg slaat even sturen en de Alfa was weer in het goede spoor. Wat bleek in de bocht lag flink olie. Daarna volgde een Audi de greppel dit was geen Quatro maar gleed keurig over zijn voorwielen het gras in en bleef in de greppel hangen. Toen heb ik mij voorgenomen dat de mannen uit Milaan echt super goede en daardoor hele veillige auto’s maken. Was wel een beetje wit en trillende knieen.

    Ciao

    Squadra

    BeantwoordenReport user
  • 12 oktober 2011 om 17:34
    Permalink

    Klopt. Mijn 916 Spider brak op de limiet ook van achteren uit. Alleen bij hard optrekken op nat wegdek was de voortrein soms de weg kwijt. 😆

    BeantwoordenReport user
  • 12 oktober 2011 om 23:58
    Permalink

    Even over de wagen zelf.
    Ik zie niet echt een Alfa lijn, maar ik zou zeggen dat dit meer op de nieuwe Fiat Bravo/Linea gebaseerd is! Toch? Ik vind het niet erg dat Sergio de rebadge op Fiat based doet, maar laat Alfa zoals het bedoeld is. Cuore Sportivo!
    En het is ook jammer dat Lancia zijn klasse/stijl heeft verloren aan dat lelijk vormgegeven auto’s van Chrysler. Sorry moest ik even kwijt…

    BeantwoordenReport user
  • 13 oktober 2011 om 00:40
    Permalink

    Op de foto zie ik een anonieme modern gelijnde wagen, die ook de nieuwe Ford Focus had kunnen zijn, of een Kia. Een schot in de roos voor de belangrijkste markt, USA en in afgeleide versie voor China, Turkije of Brazilië. Laten we voor de Europese markt hopen op tenminste een heel ander design dan dit, een Alfa of Lancia moet er heeeel anders uitzien.

    BeantwoordenReport user

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.