Home » Alfa Romeo

Alfa Romeo werkt aan 6C sedan en coupé

25 april 2013 10:08 20 reacties

6c

Bij AutoEdizione hebben we al vaker wat geruchten bij elkaar opgeteld en is ons zelfs vanuit kringen rond Alfa Romeo weleens ter ore gekomen dat er naast 4- en 8C gewerkt wordt aan een achterwielaangedreven 6C. Ook vertelden we al eerder dat het daarbij zelfs mogelijk om twee varianten zal gaan, namelijk een sedan (wat overigens een soort vierdeurs coupé wordt) en een coupé. Vanuit de VS komt nu een geluid dat een eerste bevestiging lijkt, van wat we hier al een paar jaar op deze site over Italiaanse auto’s schrijven.

In de de slipstream van de nieuwe Quattroporte en Ghibli, zou men namelijk momenteel inderdaad keihard werken aan een topsegment voor Alfa Romeo met grotendeels dezelfde technische basis (‘E-Evo’). Dat meldt de gerespecteerde bron Car&Driver. Het Milanese merk wil zich met deze modellen net onder het Modenese label gaan positioneren en vooral in de VS een directe concurrent worden van Duitse opponenten als BMW en Audi. Uiteraard zijn daarbij de nieuwe 6 cilinder benzine- en dieselmotoren de belangrijke krachtbronnen.

aldo marangoni

De 6C sedan en coupé staan straks voor pure sportiviteit en zijn qua prijsstelling in basis iets goedkoper dan een E-segment Maserati. Qua ophanging en demping zullen er ook verschillen zijn met de Ghibli. Zelfs voor de transmissie zouden technici van een ander systeem met droge dubbele koppeling gebruik willen maken (‘Alfa TCT’) en niet van de ZF. Fiat Powertrain baas en Alfist Aldo Marangoni (foto) zou de leiding hebben over al deze technische ontwikkelingen voor het merk uit Milaan. Alfa Romeo zal zich wat de 6C betreft volop richten op goede prestaties en qua zespitters specifieke karakteristieken meekrijgen. Er zou al een speciale zeer krachtige biturbo aan tests onderhevig zijn.

In 2015 verwacht men het debuut van Alfa’s topsegment. Zoals we al zeiden verwachten we een extra variant in het jaar erna. Het platform zal tevens gedeeld worden met Dodge/SRT. Qua productie verwachten we dat Turijn een belangrijke rol zal spelen, al zal deze achterwielaangedreven platformtechniek (met Q4 systeem van Maserati/Ferrari) uiteindelijk ook in Brampton Canada van de band gaan rollen.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

20 reacties »

  • tweetyv6 schrijft:

    Don’t wanna be a party pooper, maar heb deze week nog uit betrouwbare bron (binnen Alfa Romeo) vernomen dat de grote Alfa toch echt on hold staat. 😥

  • Il Quadrifoglio schrijft:

    @tweetyv6

    On hold zal hij niet staan. Wel is hij met een jaar uitgesteld.

  • Lancia4Ever schrijft:

    Ontwikkeling staat niet on hold. Het uitstel was er idd (2011/2012) en is inmiddels achter de rug. 2015 is het jaar waarin je een bevestiging zult zien dat dit nieuws klopt 😉 D-segment is on hold op dit moment ivm Europa. Productie in Italië zal niet eerder dan eind 2015 starten te Cassino.

  • tweetyv6 schrijft:

    Kan niet meer zeggen dan wat ik vernomen heb.
    Dit werd er gezegd: ……de grote Alfa is voorlopig on hold zoals [mijn echte naam] al schreef. In Torino bij Mirafiori gaan ze waarschijnlijk de Maserati SUV produceren.

    In mijn discussie op Facebook met 2 Nederlanders woonachtig in Italië waarvan een bij Alfa/Maserati werkt. 😐

  • Lancia4Ever schrijft:

    Klopt precies wat er staat maar ‘on hold’ is as we speak niet geheel correct. E-Evo is volop in ontwikkeling ondertussen (kost immers minimaal 2 jaar). Mike Manley van Chrysler heeft dit inmiddels met zoveel woorden toegegeven in een interview. Hij zei; “Het duurt nog even voordat we precies hebben wat we willen, maar we werken er volop aan. Binnen 2 jaar zien jullie het eerste resultaat.” Ook Harald Wester zei dat een paar nieuwe modellen modellen een extra investering nodig hebben die te overzien is. 2015 zie we daarvan het resultaat. Het is een onderdeel van de hoge segment strategie in combinatie met Maserati.

  • Eelco van Vliet schrijft:

    Een bekende Alfa dealer wist mij te melden dat deze 6C er echt gaat komen deels op basis van de Ghibli.

    Mooi, zeker voor de V.S, maar voor Europa had ik liever gezien dat ze sneller aan de Giulia gewerkt hadden dan aan de 6C.

  • tweetyv6 schrijft:

    Ik hoop het ten zeerste. Echter zijn we in het recente verleden vaak genoeg teleurgesteld. Ik hou dus een slag om de arm….

  • Lancia4Ever schrijft:

    klopt helemaal tweetyv6

  • Lancia4Ever schrijft:

    Aandeel Fiat richting 5 euro!

  • niccolo schrijft:

    Met de line-up van Maserati en de reactie’s in het verre oosten, is een alfa variant low hanging fruit. Marchionne zou Marchionne niet zijn als hij dat niet zou pakken. Niet op basis van emotie maar juist op rationele gronden. Die grote alfa komt er. En snel ook.

  • alfaspeed schrijft:

    Ga daar maar van uit dat de grote Alfa komt en snel ook.!!
    En trouwens dat v6 blok is al klaar en ligt in de Mazzer.
    410 pk voor een 3.0 V6 zijn weer waanzinnig waarde voor dit soort motoren.
    Kijk naar dat prachtige blok van BMW ,dat levert maar 330 pk in dezelfde configuratie.
    Ook als het minder pk’s zijn voor de Alfa zal het een koppelbeer zijn van jewelste.
    Laat maar komen zoals op de foto bovenaan. 😆 8)

  • Lampredi schrijft:

    Alfa en Fiat Groep in het algemeen zijn de weg echt helemaal kwijt. Het ene nog meer ordinaire en schreeuwerige concept na het andere. Is er weer een productiemodel vrijgegeven dan is het er een voor de happy few, de meesten op dit forum -ben ik van overtuigd- zullen zich nooit meer een Alfa kunnen veroorloven. Denkt men nu werkelijk met dit soort niche auto’s met bijbehorende kleine productieaantallen weer de weg terug te vinden? Dat win je dus never nooit van de Duitse concurrentie. Lijkt mij voor de levensvatbaarheid veel beter en logischer dat men met auto’s komt die voor verkoopaantallen gaan zorgen en die niet over 6 of meer cilinders beschikken. Nog even en dan zijn de Mito en de Giulietta end of life en wat dan? Resteren er nog wat omgekatte Amerikanen waar de markt niet om vraagt in Europa. Uiteraard moet je ‘globaal’ denken maar daar heb je als Europese Italiaanse autofanaat niets aan………Time is running out en auto’s produceren die niet echt cash gaan genereren gecombineerd met het bekende uit- en afstelgedrag van Fiat Group doen mij het ergste vrezen voor AR 🙄

    P.S. Jammer dat ik geen connecties heb met bekende Alfa dealers (degenen die ik kende zijn inmiddels failliet) of over een glazen bol beschik zoals mede forumleden want dan zou mij misschien wat minder ongerust hoeven te maken

  • alfaspeed schrijft:

    Keep calm and drive Alfa Romeo Lampredi 😀 😀

  • squadra schrijft:

    Lampredi,

    Ik ben net terug van Wintersport uit Oostenrijk. Ik heb de hele weg gezeten in een Alfa Romeo GT diesel wat een super auto is dat zeg. Super stil de Diesel en we zijn in 1 keer naar de Fernpass gereden zonder te stoppen vanaf Nederland. Geen last van me rug geen bloedende oren we hadden een stuk gereden maar we hadden er teminste al bijna 6,5 uur opzitten maar zo voelde het niet. Daarna gaf de heer Tommaso even gas de GT had een chip en wat voor auto’s we bij konden houden op de Autobahn echt BIZAR hele tijd achter een Duitser gezeten met een Quatroporte. Dus had een kruis snelheid van 180 nou de GT deed dit ook met gemak en dan gewoon heel stil had het gevoel dat we 130 reden. Daarna in de bergen veranderde de auto DIT KUNNEN ALLEEN ITALIANEN MENSEN HIER. hij werd super scherp een keer insturen en klaar terwijl veel andere auto’s toch echt een ander gedrag hadden veel onrustiger.

    Echt een supercar voor het gewone volk die GT, Alfa Romeo is vandaag de dag nog beter dus LAMPREDI ik zou me niet zo druk maken. Maar uhh er blijven hele leuke betaalbare Alfa’s te koop: Alfa 147, 159, GT, Brera. Een mooie Brera koop je vanaf € 12.000 euro momenteel in Nederland. Maar om met de deur in huis te vallen je hebt een erg Nederlands beeld in Oostenrijk jezus wat een Alfa Romeo’s zagen we daar vooral veel 159, Brera, GT en Guilleta de Mito wat minder! ook een erg mooie stad Insbruck!

    Me Spider is nu weer aan de beurt

    Ciao

    Squadra 8)

  • Lancia4Ever schrijft:

    Prachtige review squadra! 8) Jullie maken trouwens wel telkens flink reclame voor Alfa Romeo in die Alfa-arme duitstalige gebieden. Krijg steeds dat DTM-gevoel! 😉

  • squadra schrijft:

    Hahaha lancia4Ever,

    Ik heet toch echt Squadra en geen Pianta. Voor mensen die het leuk vinden het Autoblad GTO van Autoweek is terug met hele mooie verhalen en testen erin vaak met Italie als hoofd onderwerp nu een verhaal over een designer van Pininfarina en een verhaal over Maserati en een test van de nieuwe Ferrari F12 Berlinetta. Sanoma uitgevers stopte ermee in 2009 maar het is dus nu weer terug. Ik kocht het vroeger altijd zeker om de Italiaanse verhalen. Ik vind het nog steeds jammer dat Autoedizione geen serieuse filmpjes maakt over testen. Beetje zoals Evo dat doet of Chris Harris. Daarmee trek je nog meer publiek naar je site. Had een filmpje gezien op een andere site die heel veel filmpjes maakt 🙄 en ik ben afgehaakt. Echt heel slecht geen info alleen maar onzin vertellen echt in Mavo niveau hoe een auto rechtuit rolt. Als ik een test lees of zie dan wil ik ervaren hoe die auto rijd dus bijna zelf kunnen voelen hoe die auto het doet!!

    Ciao

    Squadra

  • dietje91 schrijft:

    @Squadra Ga jij dan voor het nodige cameramateriaal zorgen? 😀

  • Lampredi schrijft:

    @ Squadra: ik denk dat je de boodschap niet begrijpt. Het is mooi dat er een ‘heritage’ is, alleen er bestaat ook nog zoiets als vooruitkijken. Op oude en vaak nietszeggende modellen waarvan ik een GT een sprekend voorbeeld vind, kun je niet de toekomst bouwen. Ik geloof overigens best dat de rit naar/vanuit Oostenrijk leuk was, natuurlijk lukt dat in een ook al weer bijna 10 jaar oude GT, maar overall is dit natuurlijk een middel-of-the-road qua prestaties, verbruik (--), praktisch gebruik en comfort. Absoluut niet te vergelijken (nou ja op brandstofverbruik na dan)met een 159. Ook al kan erfgoed veel bijdragen aan het succes in de toekomst, wat er nu gebeurt bij AR (en Lancia en mindere mate Fiat) is of omkatten of auto’s in beperkte oplagen aan de man brengen. Dat appelleert wellicht bij de onwetenden in Amerika en Azie maar niet in de beschaafde wereld waar ik gelukkig woon……..

  • alfaspeed schrijft:

    @Lampredi: De GT is en was geen middle of the road auto .Autovisie heeft em zelfs uitgeroepen tot stuurmansauto van het jaar tegenover heel wat snellere en duurdere merken.Een 159 heeft het nooit zover geschopt, alhoewel het de best sturende sedan uit zijn tijd was.Ik durf te verwedden dat een 3.2 GT een snellere en uitdagende auto zal zijn dan een 159.

  • Bartman schrijft:

    @Alfaspeed

    Ik heb ook uit Alfa-kringen vernomen dat de/een grote Alfa op Ghibli basis inderdaad echt snel komt (presentatie mogelijk eind 2013 al, verkoop 2014) en dat deze -- geheel begrijpelijk -- eerst naar USA en Azie gaat. Europa volgt pas (veel) later.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Alfa Romeo

Lees meer over

,

Volg ons

Advertenties