Fiat kondigt topmodel uit Mirafiori en Alfa voor Cassino aan

Lingotto

Het is net of de top van Fiat in Lingotto de smeekbedes heeft gehoord, want vanavond is via Reuters naar buiten gekomen dat er het een en ander aan zit te komen voor de fabrieken die dat het hardst nodig hebben. Zo zal Mirafiori naast de SUV van Maserati eind volgend jaar ook kunnen uitzien naar de in productie name van een tweede topmodel. Mogelijk gaat het hierbij om een langverwacht model voor het hogere segment van Alfa Romeo (waarvan Marchionne ooit zei dat deze uit Turijn zou komen), al is dat nog niet geheel duidelijk.

Alfa Romeo wordt overigens vervolgens letterlijk genoemd als het om een aanstaande broodnodige investering in de fabriek te Cassino gaat. Een van de bonden noemt de Giulia en een andere meldt dat meer details over de nieuwe productie begin januari volgen. Verder is Melfi als bijna klaar voor de voorbereidingen op de productie van een kleine Jeep en later ook de Fiat 500X. Het personeel maakt inmiddels kennis met een proefmodel en wordt getraind voor de uiteindelijke productie.

Maandag gaat het management om de tafel met de vakbonden (de Fiom apart) om onder andere dit plan nader uit te leggen. Ander goed nieuws betreft de waardebepaling van het overige aandeel Chrysler, dat in het voordeel van Fiat lijkt uit te vallen. Een IPO zal mogelijk voorkomen worden, als blijkt dat Fiat 4,15 miljard dollar kan betalen voor het deel dat nu nog van de VEBA is. Minder dan wat analisten hadden verwacht en in het voordeel van Sergio Marchionne. Zo’n 10 miljard dollar is volgens de banken Chrysler nu waard. Dit nieuws kwam afgelopen middag naar buiten.

18 gedachten over “Fiat kondigt topmodel uit Mirafiori en Alfa voor Cassino aan

  • 22 november 2013 om 23:19
    Permalink

    Ja,

    Ik denk dat ik het ook begin te begrijpen;

    Een under-promise-over-deliver-principe.
    Naar de buitenwacht onzeker blijven, weinig nieuwe modellen presenteren(Punto), ivm de beroerde omstandigheden, mondjesmaat mooie beloftes doen en dan eigenlijk constant uitsellen(AR).
    Allemaal onbegrijpelijke en tegenstrijdige ontwikkelingen en dan nu in een keer dit:
    Het lijkt er op dat SM meer gemikt en gespeeld heeft met aandelen, en beurzen, en nu begint pas duidelijk te worden welk potje schaak hij heeft gespeeld, zowel met toezeggingen van nieuwe modellen als beurs-sentimenten.

    Iets met geniaal en zo?

    Beantwoorden
  • 23 november 2013 om 07:26
    Permalink

    Volume van de FGA groep binnen het C-segment verdampt om over het B-segment te zwijgen. In het D-segment schittert Lignotto door afwezigheid. Geniaal!

    En dan de mededeling dat er in januari een mededeling zal komen. Waar hebben wij dit eerder gehoord.

    Het grote geluk van AR is de rijke historie. Voor altijd iets om te koesteren.

    Beantwoorden
  • 23 november 2013 om 10:33
    Permalink

    Juist… dit is geen aankondiging van de bouw van een nieuwe produktielijn (zoals bijvoorbeeld in Melfi). Het is ook geen aankondiging wanneer dat zou gaan gebeuren. Het is een bevestiging van eerdere geluiden “er gaat echt wel iets komen, maar wanneer weten we nog nog niet”. Ik denk inderdaad dat het om een reactie op de smeekbedes is. Een oprechte reactie, dat wel, maar niet de witte rook waar iedereen op wacht.

    Beantwoorden
  • 23 november 2013 om 13:14
    Permalink

    Financiële media geven aan dat de kans groot is dat de overname van de resterende Chrysler aandelen dichtbij is. En dat waarschijnlijk op voor FGA gunstige voorwaarden. Als dit inderdaad lukt is dat het beste nieuws van 2014 voor alle liefhebbers van wat Italiaans is en wielen heeft!

    Beantwoorden
  • 23 november 2013 om 16:29
    Permalink

    Inderdaad. Volledige Chrysler overname zal eerst een feit moeten zijn, daarop volgend zal een presentatie volgen v.w.b. de plannen voor 2014(de nieuwe Lancia) en in het verlengde van 2014. Drie fabrieken zijn Cassino voorgegaan, die kapitaalinjectie voor Cassino(C-segment) komt er echt wel (vernieuwde productielijnen, modellenprogramma(atje) incluis). Nadeel, heeft wel min. een half jaar tot een jaar nodig. Cassino zal 2014 deels moeten overleven, met wellicht de consequentie dat het gros van het personeel een paar maanden in de wachtkamer wordt gezet, dus de FIOM moet gemasseerd worden. Mirafiori heeft in 2014/2015 genoeg te doen, met de productie van de Maserati’s, grote Alfa, en Mas.Levante).

    Beantwoorden
  • 23 november 2013 om 23:09
    Permalink

    Ik ben met een Duitse inslag en ethos opgegroeid en dus ook met Duitse auto`s. Rijd nu zeer tevreden Fiat 500L (tot verbazing van mijn familie) en er staat uitbreiding op het programma, er komt dus een andere auto bij. Na opgedane positieve ervaringen met de 500L zeer waarschijnlijk ook uit de Fiatstal. Vandaag las ik dat VW 100 miljard gaat investeren, niet dat dit mijn beslissing gaat beinvloeden, maar ik heb wel de indruk dat Fiat vanuit zwakte niet communiceert………

    Beantwoorden
  • 24 november 2013 om 22:15
    Permalink

    Tot 2018 wordt er 84 miljard geinvesteerd aan verbeteringen van fabrieken nieuwe produkten. Veel geld voor het verbeteren van produkten die al zo goed zijn. Of toch niet?? Ik heb een grote ….. en dat wil ik laten weten aan iedereen. Hetging volgens mij om de kwaliteit en techniek en die moeten ze nog inkopen in Italie.of waren de delegaties van de afgelopen jaren uit duitsland naar iets anders op zoek. Misschien het verkopen van hun goede motoren!! Haha 😉

    Beantwoorden
  • 25 november 2013 om 21:29
    Permalink

    alfaspeed : 😆 😆
    Of verkopen van hun DSG versnellingsbakken, die zonodig nieuwe olie nodig hebben 🙄 Dan zijn ze weer storingsvrij. Tot na de garantieperiode ?
    Agraricus : om je een beetje in de picture te stellen.
    – Is het je al opgevallen dat in de pers NOOIT wordt gesproken dat bijna alle Fiat fabrieken (en onlangs 1 van Chrysler) de hoogst denkbare erkenning hebben gekregen voor beste productiekwaliteit, volgens het principe van World Class Manufacturing ? (tik die laatste woorden maar eens in in de zoekfunctie)
    – Is het je al opgevallen dat in de pers amper wordt geschreven dat Fiat inmiddels al jaren het groenste automerk van Europa is ?
    (Al zes jaar achtereenvolgend volgens de CO² meting van JATO Dynamics) (tik die laatste ook maar in de zoekfunctie, zo moet ik hier geen link neerschrijven waarbij dan deze reactie ter moderatie moet worden aangeboden 😀 )
    (en de Duitse merken maar lobbyen bij Europa omdat zij nog tijd nodig hebben om aan de strengere normen te voldoen)

    Elke sch..t die VW/ Audi laat, wordt dik uitgesmeerd in de pers.
    Zum kotzen, in het Duits. (zeer mooi land om op reis te gaan : bergen, ruimte, stranden, bossen en historische steden. Dat wel 😀 )

    Beantwoorden
  • 26 november 2013 om 09:06
    Permalink

    Pon sponsort Autoweek.nl, Ja, dan vliegen de VAG artikelen je om de oren. Hoezo objectief in keuze van het onderwerp.

    Beantwoorden
  • 26 november 2013 om 13:32
    Permalink

    Quote: “Zo zal Mirafiori naast de SUV van Maserati eind volgend jaar ook kunnen uitzien naar de in productie name van een tweede topmodel”

    Dat is weer de bekende Italiaanse worst die ons voorgehouden wordt. Het is net als in een kroeg met dat bordje: morgen gratis bier…..
    En EIND volgend jaar betekent dus 2015 op zijn vroegst op de markt (of het Alfa dealernetwerk dan nog wel bestaat)

    Beantwoorden
  • 29 november 2013 om 15:38
    Permalink

    In de catacomben zouden diverse modellen van BMW (3 en 5 en X1/X3) gespot zijn, al dan niet in gedeeltelijk gedemonteerde toestand….

    (bron: suddeutsche.de, Georg Kachel)
    “….Vorstand von Fiat Auto schneller als erwartet erfüllt. Der Zaun steht allerdings nicht in Turin, sondern in Modena, wo sich die Alfa Task Force in der verwaisten Motorsportabteilung von Maserati eingemietet hat. In dem unscheinbaren Quader sieht es derzeit ungefähr so aus wie in einer Versuchswerkstätte von BMW. Von Alfas keine Spur, dafür aber jede Menge Dreier, Fünfer und X-Modelle in verschiedenen Skelettierungsstadien. Die Lösung des Teile-Rätsels: Die Alfa-Zukunft entsteht nach BMW-Vorbild. …”

    Beantwoorden
  • 3 december 2013 om 20:27
    Permalink

    Over kwaliteit kunnen ze nog wat leren in Italie, maar voor techniek en inventiviteit hebben de duitsers een te strakke broek aan.(hij knelt wat te veel in het kruis). Van een afgedankt MB platform zoiets formidabels maken dat de duitser hun wenkbrauwen fronsen is een Kunst met een grote K. 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.